2024-ben a szokásos kettő helyett valamiért csak egyetlen hétvége erejéig foglalták el retró mozdonyok az északi partot Füred és Keszthely közt, úgyhogy mindenképpen be akartam illeszteni a programjaim közé július első szombatját. Aztán mivel a szombat egész jól sikerült, vasárnapját is :)
A felhozatal soványabb volt, mint a két évvel ezelőtti. Sajnos ez tavaly után immár tendenciának tűnik: nem volt Púpos, hiányzott az ABbmot, nem vontatott kék kocsikat az MDmot. Azért egy 424-es szerencsére eljött, gyakorlatilag az egyetlen olyan mozdonyként, ami nem dolgozik még mindig napi forgalomban. Ezt a gépet mindenki szereti, tapasztalatom alapján az általa vontatott vonatok voltak a legtömöttebbek - vasárnap konkrétan a folyosóra is alig fértem fel egy olyan kocsin, amire pedig a biztonság kedvéért még helyjegyet is vettem. Esélyem se volt eljutni a fülkémig :)
A legérdekesebb szerelvény számomra a két Bobó által vontatott volt. Bár alapvetően tolatómozdonyként szoktam a típusra gondolni, annak idején személyvonatokat is vittek, néha a képen látható módon kettesével, azaz szinkronba kapcsolva. Az érdekesség kedvéért ez a két mozdony ráadásul nem simán MÁV-os, hanem MÁV-HÉV-es.
Az M44-esek még dolgoznak néhány helyen, akárcsak a Szergejek. A szovjet füstgenerátor több különböző festésmintában is képviseltette magát, a legklasszikusabb talán ez a "bajszos" volt.
Már tavaly is láttam, hogy a révfülöpi állomáson hétvégéken tartalékmozdony várt arra, hogy beugorhasson, ha lerobban valahol egy vonat, és ez most is így volt. A tartalék akkor általában egy remot Szergej volt, de most szombaton ez a "klasszik" példány pihent ott helyette.
Vasárnap az NDK-ból érkező "Saxonia" expresszel utaztam kötelező fotóhelyemig, Badacsonyig. Ez eredetileg egy az NDK és Magyarország közt közlekedő nemzetközi vonat volt, amit most egy Berlinből érkező, NDK-s kocsikból összeállított szerelvénnyel idéztek meg. A kocsik az én laikus szemem számára nem különböztek a MÁV bautzeni kocsijaitól, ...
... leszámítva az ehhez hasonló plakátokat. "Genosse, unja a vonaton ücsörgést? Vásároljon Wartburgot, sőt: Skodát! Akár 10-15 éven belül az Öné lehet!".
Mondjuk a skodás hirdetés pont holland nyelvűnek tűnik, de voltak jobban ideillő reklámfecnik is. A büfészakaszban viszont nem volt Stern Cola, pedig az lett volna igazán hiteles. Fú, az de rossz volt :)
Persze Nohab is volt, de csak egy, pedig szerintem a külföldi vasútbarátok jelentős része a keleti blokkban egzotikusnak számító típus miatt szokott ilyenkor a Plattenseere jönni. Néha nekem is sok a rajongás, ami a "turcsi orrút" körülveszi, de egyrészt szép - és ráadásul jó - mozdony, másrészt van belőle elég, meg lehetne járatni őket. Tavaly itt volt a Hatos, a Tizenkilences és a Húszas is, most miért csak az Egyeske bukkant fel?
Szombaton az oda- és visszautat is a Samuval tettem meg Füredig/Füredtől. Utasszempontból nagyon kellemes járgány, kár, hogy a műszaki tartalom nem igazán sikerült jól. Sajnos őt nem nagyon fotóztam odalent, ez a kelenföldi fotó pedig nem igazán sikerült szépre - és nem csak a lemenő nap gyenge fénye miatt...
Volt bónusz is, legalábbis én annak éreztem: a Volánbusz egy Ikarus 266-osal és egy Farossal forgott Balatonfüred és Siófok közt. De nem ám a 7-es és 71-es úton, hanem a Szántód - Tihany kompon át! Szoktak néha nagyobb járművek a komppal utazni, de ilyen buszt még nem láttam itt :)
Ez megy most