Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (166) balatonföldvár (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (41) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (965) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (336) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (62) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (556) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (158) hajtóművek-motorok (7) hampage (430) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1074) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (441) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (11) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (123) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (72) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (494) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (440) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (539) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (618) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (952) villamos (854) vitorlás (11) vízibusz (22) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Idén is volt retróhétvége a Balatonon!

2024.07.15. 06:00 :: Hamster

2024-ben a szokásos kettő helyett valamiért csak egyetlen hétvége erejéig foglalták el retró mozdonyok az északi partot Füred és Keszthely közt, úgyhogy mindenképpen be akartam illeszteni a programjaim közé július első szombatját. Aztán mivel a szombat egész jól sikerült, vasárnapját is :)

dsc_0642.jpg

A felhozatal soványabb volt, mint a két évvel ezelőtti. Sajnos ez tavaly után immár tendenciának tűnik: nem volt Púpos, hiányzott az ABbmot, nem vontatott kék kocsikat az MDmot. Azért egy 424-es szerencsére eljött, gyakorlatilag az egyetlen olyan mozdonyként, ami nem dolgozik még mindig napi forgalomban. Ezt a gépet mindenki szereti, tapasztalatom alapján az általa vontatott vonatok voltak a legtömöttebbek - vasárnap konkrétan a folyosóra is alig fértem fel egy olyan kocsin, amire pedig a biztonság kedvéért még helyjegyet is vettem. Esélyem se volt eljutni a fülkémig :)

dsc_0287.jpg

A legérdekesebb szerelvény számomra a két Bobó által vontatott volt. Bár alapvetően tolatómozdonyként szoktam a típusra gondolni, annak idején személyvonatokat is vittek, néha a képen látható módon kettesével, azaz szinkronba kapcsolva. Az érdekesség kedvéért ez a két mozdony ráadásul nem simán MÁV-os, hanem MÁV-HÉV-es.

dsc_0695.jpg

Az M44-esek még dolgoznak néhány helyen, akárcsak a Szergejek. A szovjet füstgenerátor több különböző festésmintában is képviseltette magát, a legklasszikusabb talán ez a "bajszos" volt.

122218a.jpg

Már tavaly is láttam, hogy a révfülöpi állomáson hétvégéken tartalékmozdony várt arra, hogy beugorhasson, ha lerobban valahol egy vonat, és ez most is így volt. A tartalék akkor általában egy remot Szergej volt, de most szombaton ez a "klasszik" példány pihent ott helyette.

095015ba.jpg

Vasárnap az NDK-ból érkező "Saxonia" expresszel utaztam kötelező fotóhelyemig, Badacsonyig. Ez eredetileg egy az NDK és Magyarország közt közlekedő nemzetközi vonat volt, amit most egy Berlinből érkező, NDK-s kocsikból összeállított szerelvénnyel idéztek meg. A kocsik az én laikus szemem számára nem különböztek a MÁV bautzeni kocsijaitól, ...

094222.jpg

... leszámítva az ehhez hasonló plakátokat. "Genosse, unja a vonaton ücsörgést? Vásároljon Wartburgot, sőt: Skodát! Akár 10-15 éven belül az Öné lehet!".

094228a.jpg

Mondjuk a skodás hirdetés pont holland nyelvűnek tűnik, de voltak jobban ideillő reklámfecnik is. A büfészakaszban viszont nem volt Stern Cola, pedig az lett volna igazán hiteles. Fú, az de rossz volt :)

dsc_0303aa.jpg

Persze Nohab is volt, de csak egy, pedig szerintem a külföldi vasútbarátok jelentős része a keleti blokkban egzotikusnak számító típus miatt szokott ilyenkor a Plattenseere jönni. Néha nekem is sok a rajongás, ami a "turcsi orrút" körülveszi, de egyrészt szép - és ráadásul jó - mozdony, másrészt van belőle elég, meg lehetne járatni őket. Tavaly itt volt a Hatos, a Tizenkilences és a Húszas is, most miért csak az Egyeske bukkant fel?

dsc_0481.jpg

Szombaton az oda- és visszautat is a Samuval tettem meg Füredig/Füredtől. Utasszempontból nagyon kellemes járgány, kár, hogy a műszaki tartalom nem igazán sikerült jól. Sajnos őt nem nagyon fotóztam odalent, ez a kelenföldi fotó pedig nem igazán sikerült szépre - és nem csak a lemenő nap gyenge fénye miatt...

133545a.jpg

Volt bónusz is, legalábbis én annak éreztem: a Volánbusz egy Ikarus 266-osal és egy Farossal forgott Balatonfüred és Siófok közt. De nem ám a 7-es és 71-es úton, hanem a Szántód - Tihany kompon át! Szoktak néha nagyobb járművek a komppal utazni, de ilyen buszt még nem láttam itt :)

18 komment

Címkék: énblog balaton retró képek vasút samu ndk nohab 424 szergej faros nosztalgiavonat

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7118444301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dobtam egy linket a blogodra: 3 nappal ezelőtt írtam, tegnap blogketrecet kapott a szerkesztőktől, fut egy kis kört. (egy az egyben témába vág, mondhatnám még akár ezzel a poszttal is, csak az én esetemben a nosztalgia kissé keserű ízű)

zordidok.blog.hu/2024/07/12/nincs_uj_a_nap_alatt_263

És ismét megragadnám az alkalmat (sok éve már megtettem egyszer, valamelyik posztnál): le a kalappal a blogod előtt, a te blogod – túl azon, hogy 17 éve rendületlenül csinálod, ami önmagában is elismerést érdemel – a Blog.hu utolsó mohikánjainak egyike, amelyek túléltek minden zord időt, amelyen az Index átbucskázott az elmúlt évek során (nem politizálnék a téma kapcsán, és itt eleve nem is szokás, ami nyilván jót tesz ennek a szellemi műhelynek). Kitűnő blogot készítesz: informatív, értelmes, kultúrált, gazdag képanyaggal illusztrált,...tulajdonképpen csak jókat lehet róla mondani, ami igen vigasztaló ezekben a zord időkben.

A legjobbakat, bloggertárs, és szép nyarat!
Néztem azt az utolsó előtti képet, hogy a Balaton körül hol lehet ilyen nagy (és ennyire romos) állomásépület, aztán a szövegből leesett, hogy Kelenföld...
@zord íjász: Köszi! Flirt Balatonfüredre van, de déli parton végig szerintem állatkínzás lenne, mert nem távolsági vonatnak van berendezve. És ha meghal a klíma rajta, mert tavaly a déli parton olyat is láttam, akkor pont olyan, mint bármi más, csak még az ülése is kényelmetlenebb. Amit réginek mondasz és mutatsz, azt úgy 20 éve vették használtan a németektől, egyrészt, hogy a húgyszagú régi műbőrösöket ki lehessen dobni, másrészt, hogy legyen egyátalán valami. Már erősen kifele kéne dobálni őket. De tudod, mi a szép? Amikor a piros csíkos elővárosi kocsikat (amik az ötvenes években tervezett Bhv kocsik fődarabcserés felújításai) beteszik északi parti vonatokba. Szűk helyen sok kemény buszülés, egy részükön csak minden harmadik ablak nyitható, és klíma helyett csak valami "légjavító" van bennük. Az szerintem jelentősen sz*rabb, mint az előbb említett ex-német kocsik.

A legrosszabb, hogy nem tudsz elmenekülni ezek elől, mert az IC kocsik légfrissítője (mert nem klíma, ahogy pikírten kioktatott egyszer egy kalauz az első osztályú kocsiban hatszáz fokban) egyszerűen nem bír azzal, ha odakint 28 foknál több van ÉS a kocsi tele van. Ha nincs tele (=nem fűtenek az emberek), akkor melegebben is jó szokott lenni.

Szintén állatkínzás a mozdonycsere Füreden, amit tapasztalataim szerint gyakorlatilag soha nem bírnak a előírt időben megcsinálni. Ugye Pest felé dízelmozdony le, addig nincs energiaellátás, kényelmesen lecserélik V43-asra, összecsatolgatják a kábeleket, és csak aztán van megint áram a klímának. (Mielőtt valaki mondja: azelőtt Fehérváron volt ugyanez, ott se emlékszem arra, hogy időben meglett volna a csere, a kérdés inkább az volt, hogy 5 vagy 15 perc késéssel megyünk tovább) Viszont amikor ilyen volt, a kalauz kinyitogatta az ablakokat, amitől kicsit jobb lett.
@NAR: Messze a budapesti pályaudvarok a legszarabb állapotú vasútállomások az országban. Persze lehet mellékvonalakon omladozó épületeket mutatni, de ott egy év alatt se fordul meg annyi ember, mint Kelenföldön fél nap alatt. Én amúgy simán lebontanám ezt az épületet, nincs építészeti vagy történelmi értéke, és már negyven éve se volt jó a céljára, de ezt nem lehet vasútbarát közegben leírni :) De Kelenföld a metróaluljáró miatt utasszempontból használható (azért a vágányelrendezés elég szánalmas a forgalomhoz képest), Rákospalota-Újpalota a kedvencem, ami kb. 100+ éves szinten visz egy nemzetközi vonalat komoly teherforgalommal és egy elágazással. De a Nyugati is szép, ahogy drótokon rángatják a váltókat a toronyból.
@Hamster: "...Amit réginek mondasz és mutatsz, azt úgy 20 éve vették használtan a németektől, egyrészt, hogy a húgyszagú régi műbőrösöket ki lehessen dobni, másrészt, hogy legyen egyátalán valami..."

1. 20 éves? Csak? Nem ironizálok. Vagy csak félig. Akkor ezek a vagonok (20 évesen és használtan) szinte vadonatújak a szememben. Ugyanezen az úton, amiről a posztom szól, állt mellettünk egy szerelvény, ami élénk eszmecserét és hevesen gúnyos reakciókat váltott ki a tisztelt utazóközönségből: a vagonok úgy néztek ki, mint amelyeket a rozsda tart össze. Úgy sejtem, valószínűleg nem annyira különleges élmény a MÁV más vonalain, ha ilyen állapotú szerelvényekkel akad össze az ember (állomásokon is látni ilyeneket néha) de a Balaton felé (kiemelt turisztikai környezet) kissé meghökkentő volt. Vagy inkább egyáltalán nem.

2. Igen, én a laikus, kívülálló szemével osztályozom és nevezem ezeket a vagonokat "retrónak." Mert külalakjukban (lényegében, összhatásban) egy az egyben azokra a vagonokra emlékeztetnek (az ajtajuk nyitása, zárszerkezete volt más, primitívebb formatervezésű, no meg persze a teljes belső kialakításuk), amelyeken mindig utaztam: tehát az az igazi, klasszikus formavilágú MÁV vagon, vagy ha úgy tetszik A Közismert Formavilágú Személyszállító Vagon. Kívülről hozza az élményt, a "nosztalgiát"... És ahogy már sokszor kiderült, ahogyan most is, belülről is. Ezen nem sokat változtat, hogy ma már nincsnek bőrlenyúzó bőrülések, és az egyéb belső szépségtapaszok, ha egyébként beledöglenek az emberek a klíma /légfrissítő (ezt megjegyzem) hányába, vagy hiányosságaiba.

3. Nagyon jó komment, a linkjét be is másoltam a posztom alatti kommentszekcióba egy új hozzászólásomba, ha valaki még arra téved (már legördült a poszt a blogketrecből, de lesz még olvasó), hadd olvasson egy igazi szakértőt is a témában...és jön a blogodra. Köszi.
@zord íjász: Ezekre gondolok, a _használt_ NDK-s kocsikra - ezek nem 20 évesek, csak azóta vannak nálunk: hu.wikipedia.org/wiki/Halberstadti_kocsi
Szerintem nincsenek rossz állapotban, némelyikben vákuumos vécé van, ami az IC kocsik jó részéről nem mondható el. Amire nagyon szükség lenne, az egy nagyonnagytakarítás, textilcserével. Meg persze klímát is kaphatnának, mert az sincs nekik.

Néha használt osztrák kocsikkal is lehet találkozni: hu.wikipedia.org/wiki/Hossz%C3%BA_Schlieren-kocsi#/media/F%C3%A1jl:Kecskem%C3%A9t_H-START_Bpmee_51_55_20-76_048-6_(707_Napf%C3%A9ny_IC)_2021-01-24.JPG

Ezek meg az említett "postakocsik" a piros csíkkal, a Balatonon (északi parton) ez az alja szerintem: hu.wikipedia.org/wiki/Bhv#%E2%80%9EPosta%E2%80%9D_Bhv-k_%C3%A9s_t%C3%B6rt%C3%A9net%C3%BCk

Ezen felül csak IC kocsik ugranak be hirtelen, amik elég vegyesek. Pár új van köztük csak: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_IC%2B#M%C5%B1szaki_jellemz%C3%A9se

A Stadler motorkocsikkal az a baj, hogy elővárosi berendezéssel (székek, csomagtartók) lettek rendelve, lévén, hogy elővárosi szolgálatra vették őket. Természetesen ki lehet bírni rajtuk 2-3 órát, de azért nem optimális. Múlt hónapban kíváncsiságból én is mentem egyet KISS-szel, és semmi gondom nem volt, elsősorban, mert nem volt poggyászom. Ha családi nyaralásra mentem volna három kofferral, lehet, hogy nem lett volna őszinte a mosolyom a felső szinten :)

Ja, és nem vagyok szakértő, csak szeretek utazgatni ezekkel, néha még ilyenkor, nyáron is...
@Hamster: "Ma ismét tanultam valamit. Ami ritka." A Napkirály szavai (Julian Sands játszotta, zseniálisan) a Vatel. c. filmben.

"Múlt hónapban kíváncsiságból én is mentem egyet KISS-szel, és semmi gondom nem volt, elsősorban, mert nem volt poggyászom. Ha családi nyaralásra mentem volna három kofferral, lehet, hogy nem lett volna őszinte a mosolyom a felső szinten :) "

Rákerestem, hogy képbe kerüljek hirtelen egy kicsit:

hu.wikipedia.org/wiki/Stadler_KISS

hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_815_sorozat

Én csak a Stadler Flirtekkel utaztam eddig, ilyen KISS-el még soha. Ha őszinte akarok lenni, ha most nem mondod, hogy Magyarországon is fut ebből, akkor nem tudtam volna. Az említett vonalakon (pl Szolnok) nem szoktam vonattal utazni, én ilyen egypályás, Budapest-Balaton vonatozó vagyok. Próbáltam visszaemlékezni, hogy írtál-e ezekről a magyarországi példányokról, de a keresés alapján is úgy látom, hogy külön posztot még nem kaptak, csak ezt a kettőt dobta ki a KISS-re.

hamster.blog.hu/2019/04/16/linz_hauptbahnhof_337

hamster.blog.hu/2015/12/16/berlin_ostbahnhof_a_soknevu_palyaudvar

Az mondjuk klassznak tűnik – nekem, laikusként –, hogy Budapest-Bécs vonalon (elvileg) GYSEV járatokon találkozni ilyenekkel, ha lehet hinni a wikipédiának. Ezt egyszer ki kéne próbálnom. Tényleg annyira kényelmetlen a KISS? Vagy csak fent? Nekem, ama nagyon ritka alkalmakkor, amikor sikerült a Flirttel utaznom (nem véletlenül dicsértem a posztomban) elég kényelmesnek, tágasnak, utasbarátnak, komfortosnak tűnt minden szempontból (általában mindenki csak panaszkodik, hogy nyaranta iszonyúan lehűtik, tiszta megfázás), szóval az elég szomorú, ha az emeletes nem hozza az elvárható minőséget.
Kiegészítés: Most folytattam a keresést, és látom, hogy az egyik szép kiránduló környéken (Zebegény, Nagymaros, Szob, miegymás) is fut emeletes KISS, le is fotóztad. Ez még jár erre? Itt azért még jobb emlékeid voltak róla :-) De ahogy írtad, nyilván /feltételezem, hogy a tapasztalataid alapján akkor jönnek elő a hibák, kényelmetlenségek, ha sok csomaggal, hosszú utazásra használod, nem ilyen helyközi /elővárosi /rövidebb, vagy kiruccanós utakra, ahol csak az élvezetre kell koncentrálni.

hampage.hu/trams/vasut16/

Az biztos, hogy külső megjelenésében nagyon meggyőzőek (talán megtévesztően meggyőzőek).
@zord íjász: Szerintem tök jók, de én eleve imádom az emeletes vonatokat. Az, hogy nincs rajtuk nagy csomagokhoz való csomagtartó, nem a jármű hibája. Biztos lehetne IC székezéssel is rendelni, több lábhellyel, meg minden, de nem úgy lettek, mert az elővárosban mások a prioritások. De például Flirt IC-k már a szomszédban is vannak: iho.hu/hirek/bemutatkozott-a-fekete-flirt-120531
@Hamster:
1. Ez aztán a megjelenés. Sci-fi. Csillogó, szénfekte páncél. Irgalmatlanul néz ki. A cikk alapján belül utasbarát, jól felszerelt, komoly gépezet.

"...míg a nagy csomagokkal utazók számára nagyméretű csomagtartókat helyezett el a gyártó."

Ez a te vonatod. :-)

2. Csehország. Nos, igen, és akkor itt el is vágnám ezt a gondolatot a folytatástól.
@zord íjász: szép szép, de az EU helyében külön adóval súlytanék minden olyan járművet ami nem veri vissza az infravörös fény legalább 75%-át.
Biztos vagyok benne, hogy mérhető a klíma használat többletfogyasztása a fekete szín miatt egy pl fehérhez képest.
@cserepfalva: Ebben nyilván sok igazság van, vagy lehet. A fekete télen fűt, a fehér nyáron hűt, a színek dinamikájáról és sajátosságairól könyvek sokasága szól. A zebra csíkjairól legalább hat elmélet létezik (jó rejtőzést biztosít pl. de ugyanakkor minden zebra egyedi csíkozású, olyan, mint az ujjlenyomat, nincs két egyforma, és állítólag a zebrák ez alapján (is) meg tudják egymást különböztetni. A csíkos jelleg kialakulásának hat elmélete közül az egyik tudományosan is igazolt tény: az afrikai hőségben a zebra csíkjai másképpen melegszenek fel (a fekete gyorsabban, a fehér lassabban) és ez légáramlatot generál a zebra körül, és ez a parányi légáramlat is segíti a zebrát a hűtésben.

Tehát igen, gyakorlati megközelítésből jogos az észrevétel.

Sajnos én nem mindig, vagy nem minden vonatkozásban veszem előre a pragmatikus szempontokat, hajlamos és hajlandó vagyok engedményeket tenni a szépség vagy éppen a látványos, szuggesztív hatás (nota bene! hatásvadászat) oltáránál, ha a végeredmény megdobogtatja a szívet. Ez a vonat-design nekem egy művészeti projekt megtestesülése, a kreativitás és a fantázia kézzelfogható eredménye. Egyedi, vagány, kemény, kikerülhetetlenül erőteljes. Tetszik. Bűnös vagyok, tudom, de élvezni is lehet olykor a bűnt, mint egy 6 gombócos fagylaltot, pedig az aztán egy az egyben csak ártalmas az egészségre. :-)
@zord íjász: Ez egy magánvasút, eleve prémium jelleggel. A volt Csehszlovákiában van egy "magisztrále", ami az útbaeső városok miatt az itthon elképzelhetőnél nagyobb intercity személyforgalmat generál: a Prága - Olomouc - Ostrava - Zsolna - Kassa, pár oldalszárnnyal. Ide befér magánszolgáltató is, ami prémium színvonallal szerez utasokat. A többi szolgáltató (CD, ZSSK, RegioJet) a környékén jellemzően mozdonyos vonatokkal nyomul (azért "jellemzően", mert a CD-nek van a SuperCity is, ami Pendolino, de nem tudom, az mennyire gazdaságos vagy mennyire kirakat). A motorvonatoknak van egy olyan hátránya, hogy akkorák, amekkorák, nem lehet vakáció idején vagy pénteken/vasárnap hirtelen meghosszabbítani, szóval van ráció abban, ha egy vasút nem motorvonatra alapozza a nagyobb távú viszonylatait. Kivétel lehet az a hely, ahol állandóan tömeg van, pl. az innen nézve hihetetlen népsűrűségű Hollandia, vagy épp Svájc. Határeset a Railjet, ami zárt, de azért mozdonyos vonat, viszont abba se fogsz csak úgy hirtelen besorozni plusz kocsit a Balaton Sound miatt.

A jövő (jelen) valószínűleg a motorvonatokban van, de a Balaton forgalma pont annyira évszakoknak megfelelően hullámzó, hogy zárt egységeknél vagy az év egy részében sok üres széket mozgatnál, vagy az év másik részében túl keveset. De ahogy az előbb írtam, ez a konkrét esettől is függ, mert más egy sűrűn lakott, közép- és nagyvárosokkal teli ország, mint mondjuk Németország (vagy Hollandia, vagy Japán), ahol mindig van _fizetőképes_ utas, és más Magyarország, ahol kevés nagyforgalmú pont közt mozognak tömegek bizonyos időszakokban - pl. a koleszosok és a bulira menők hétvégén.
@zord íjász: "sehország. Nos, igen, és akkor itt el is vágnám ezt a gondolatot a folytatástól."

Ehhez még annyit, hogy ott sincs kolbászból a csapból folyó tejes-mézes kánaán: még vannak 3+2 székezésű "Bzmotjaik", földes peronú vasútállomásaik, és valamiért gyakrabban vannak halálos áldozatot követelő baleseteik. De a Budapest - Prága vonatok is érdekes keresztmetszetet adnak: volt, hogy kocsi hiányzott belőle, az egyik irányban király büfé van, tejszínhabos forró csokival, a másikban viszont mikróban melegített kakaót adnak ugyanannyiért, hab nélkül :) (Plusz vegyük hozzá, hogy egy ideje állandóan 30-60 perces késésekkel érkeznek a vonataik Szobra, bár nem tudom, hogy pontosan miért és hol verődnek el, nem esetleg a szlovák vasút hibája).
@cserepfalva: Érdekes téma, hogy változatna-e bármin, ha fehér lenne a cég összes vonata. Vagy a világé. Értem, hogy sok kicsi sokra megy, de azért a szem szereti a szép dolgokat, és az is fontos. Ha a nagy fekete SUV-okat tiltanák be, szerintem sokkal többet érnénk el :)
@Hamster: hát igen, ilyen amikor egy projekten, nevezetesen a 29-es Lepsény-B.füred szakasz villamosításán és pályakorrekcióján, részben felújításán annyit lopnak el lölőék, hogy a tervezett további villamosítás még a 4 vágányos Badacsonytomajig sem realizálódott, pedig ezt 2022-es átadással tervezték, így lehetne Flirt B.tomajig és csak onnét menne tovább hol Bz, hol M41-el vontatott 1-2 kocsis, illetve a gyorsvonatok mozdonycseréje is ott valósulhatna meg, mert a Tapolcáig villamosítás már tényleg a SCI-FI maga...
@Hamster: Persze!
Minden fekete vagy sötét járművet (külön-)adóztatni kéne vonaton kocsin, buszon át járműtől függetlenül.
@cserepfalva:

nem tudom, lehet nem sokban befolyásolja a fém anyagát
süti beállítások módosítása