Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Fradista Utazó: Azért az is érdekes, amiről írsz is, hogy mennyire más formavilága volt a csehszlovák járműveknek, mint a magyar ipar ... (2024.03.19. 10:56) Van benne minden: tömegközlekedési tökös-mákos rétes Pozsonyból
  • Fradista Utazó: Elég rohangálós nap lehetett, de, úgy gondolom, megérte. Az a "Karlova Ves / Karlsdorf" tábla parádés :-) Csehszlová... (2024.03.19. 10:51) Van benne minden: tömegközlekedési tökös-mákos rétes Pozsonyból
  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai

2015.02.24. 17:00 :: Hamster

Amikor Óbudán laktam, mindig felvidított, hogy a Flórián téri aluljáróban római romok szomszédságában vásárolhatom meg reggeli pogácsámat: más pénzt ad ki, hogy ilyesmit lásson, én meg munkába menet és munkából jövet is egy légiós tábor padlófűtéses fürdőjének és folyóvizes vécéjének maradványai mellett mentem el... Ez most persze gúnyolódásnak tűnhet, de nem az: a némiképp méltatlan helyen levő Fürdőmúzeum szerintem tényleg érdekes betekintést ad a múltba.

Láttuk, hogy a már nevében is római eredetű Köln számos hasonló emlékét őrzi a helyi civilizáció megalapozóinak: a városháza a római helytartó palotája fölé épült, a város (talán) második leglátványosabb temploma pedig egy ókori raktár alapjaira, ezen túl néhány száz méteren ma is bejárható az egykori Colonia Claudia Ara Agrippinensium egyik kanálisa.

Roman Cologne, reconstruction.JPGRoman Cologne, reconstruction“ von Nicolas von Kospoth (Triggerhappy) - Eigenes Werk. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

A rómaiak először egy szövetséges nyugat-germán törzset, az ubiusokat (ubik? ubii? ubírok? van rájuk bevett szó?) telepítettek ide i.e. 19 körül, amikor azok - többek közt Róma-barát viselkedésük miatt - összetűzésbe kerültek más germán törzsekkel. Ez a település volt Oppidum Ubiorum, amiból később - szakrális hellyé emelkedve - Ara Ubiorum lett. Ekkor két légió is állomásozott itt (Apud Aram Ubiorum), de később széttelepítették őket (a mai Bonn, illetve Neuss területére). A jókora tábor - ami valószínűsíthetően valahol a mai főpályaudvar környékén volt - ekkor megszűnt, de megmaradt maga a település, melynek III-IV. századi rekonstrukcióját a fentebbi képen láthatjuk.

Köln-Nordtor-CCAA-002.jpgKöln-Nordtor-CCAA-002“ von Unbekannt - Scan / Cutout and optimized from illustration by HOWI. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Néró édesanyja, ifjabb Agrippina i.sz. 50 körül érte el férjénél, Claudiusnál, hogy az colonia rangra emelje szülővárosát, innen származik "az Agrippinák Claudius által colonia rangra emelt kegyhelye", azaz Colonia Claudia Ara Agrippinensium név, ami végül Kölnné rövidülve kitartott a középkoron át. A város közben meglehetősen megváltozott, a rómaiak biztosan nem ismernének rá.

img_1314.jpg

Azért persze van legalább kettő a középkorra jellemző girbe-gurba utcák közt, ami még mindig őriz valamit a rómaiak négyzetrács alapú városépítészetéből, és ez a kettő történetesen a város két legforgalmasabb sétáló- és bevásárlóutcája! Az ókoriak gromával kimért egyeneseit persze már elmosták az ide-oda csúszkáló telekhatárok, a be- és túlépítések, de a Hohe Strasse máig megfeleltethető az észak-déli főútvonalnak, a cardo maximusnak...

img_1341.jpg

... a Schildergasse pedig a kelet-nyugatinak, a decumanus maximusnak. Sajnos a kettő kereszteződésénél egykor álló forumból semmi tapintható nem maradt - bár tulajdonképpen a forum funkcióit terjesztették ki magukra az utcákra, tehát ez a környék már lassan kétezer éve az, ami :)

img_1525.jpg

És ha már forgalom, zsibongás: furcsa kettősség él a világháború után a nullánál alig többől visszaépített belvárosban. Ez itt például az Alter Markt, az óváros főtere, ahol időnként nagyon tud zajlani az élet...

img_1532.jpg

... ez pedig a képen látható házsor másik oldalán található tér. Biztos van néha itt is ricsaj, de amikor én itt jártam, mindig visszafogott, nyugodt hangulat volt, mintha valami tér-idő kapun mentem volna át.

img_1533.jpg

Ez ugyanannak a terecskének az átellenes oldala. A visszafogottan modern, tetejével a régi időkre emlékező házsor túloldala a Mauthgasse, a Rajna-parti vendéglátás főutcájának része, de ebből itt semmi sem érezhető!

img_1293.jpg

Ez pedig a városháza tornácával szemközti tömb belső udvara. Alatta parkolóház van, az egyik sarka a Farina-ház, ahol 1709-ben először elkezdtek parfümöt - pontosabban Eau de Cologne-t - gyártani (a híres márkának nevet adó 4711-es számú ház egy másik történet), tehát minden adott ahhoz, hogy zajos, túlzsúfolt hely legyen, ehhez képest az udvara egy csendes, zöld oázis! Ha már romokból kellett újból felépíteni a várost, igyekeztek lakhatóbbá tenni, mint előtte volt?

img_1330.jpg

A világháború utáni gyors helyreállítás során egyszerű, dísztelen épületek emelkedtek, amelyek később - legalábbis a belvárosban - általában átadták a helyüket modernebb, szebb, jobb házaknak. Kivéve, amikor nem: az Am alten Posthof egyik oldalán régi, másik oldalán modern áruházépület áll, előbbi előtt mégis megmaradt a régi utca egy kis darabja, egy speciális drogériával és egy sváb étkezdével. Jól látható, hogy ez volt az utca eredeti szélessége, a keresztutcán túl így is folytatódik - de van valami urbánus cukiság abban, ahogy a böhöm nagyáruház előtt megmaradt a kis kockaház :)

img_1204.jpg

Persze másutt is találni maradványokat, a bejegyzés elejéhez passzolót is: ez itt például a római városfal egy darabja, egy torony alapjával. Ezzel a fallal mindig csak a baj van, 80-90 méterrel arrébb például egy másik torony alaprajza látszik egy lépcsőház körvonalaiban: bontás helyett fogták, és ráépítettek :) Tele van hasonló maradványokkal a város; a rómaiak mellett középkori városfal-darabokat is több helyen látni.

Roemerturm Koeln2007.jpgRoemerturm Koeln2007“ von I, VollwertBIT. Lizenziert unter CC BY-SA 2.5 über Wikimedia Commons

De nem romokkal, hanem valami ép látvánnyal szeretném lezárni mai időutazásunkat: ez a saroktorony azért maradt fenn, mert a középkorban a melléje épült kolostor latrinájaként funkcionált. A jelek szerint ez elég biztos módja a műemlékek túlélésének, Diocletianus császár spliti palotája is így maradt fenn...

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?

2 komment · 1 trackback

Címkék: város németország képek utcakép római városkép köln

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr177063387

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Köln utcáin sétálva: az este 2015.03.03. 18:53:55

Mostanában annyit írok Kölnről, hogy szerintem sokan azt hiszik, a város vagy a német turisztikai hivatal szponzorál. Pedig sajnos nem (ha az illetékesek ezen esetleg változtatni szeretnének, csak tessék): egyszerűen csak mindig újabb témák jutnak esze...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Különös, hogy egy ekkora város, ráadásul colonia, és nincsen színház vagy aréna. Hiszem még Aquincumban is volt két aréna, Gorsiumban is volt aréna és színház is a forum és a fürdő mellett.
A leginkább kettős életet élő részt kihagytad szerintem: Heumarkt és a kis belsV tér a Bábszínház előtt.
süti beállítások módosítása