Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Köln utcáin sétálva: faszádizmus

2015.03.10. 17:00 :: Hamster

Budapesten - már amennyire meg tudom ítélni -, erős negatív felhangja van a faszádizmusnak, azaz annak, amikor egy épületből csak a homlokzatot megtartva valami mást - modernebbet, jobban felhasználhatót, jobban eladhatót - csinálnak. Kölnben viszont - valószínűleg azért, mert a második világháború végére a város 90%-ban romokból állt - másképp viszonyulnak ehhez: mivel igazán eredeti állapotú épület kevés maradt, az már önmagában nagy dolog, ha egy homlokzat megmarad, a lényeg, hogy legyen gazdája és funkciója.

img_1331.jpg

Persze amikor először jártam a képen látható Olivandenhofban, még nem ismertem a faszádizmus szót, csak borzasztóan tetszett, hogy amikor bementem egy klasszikus -  1913 körül épült - áruházba...

img_1329.jpg

... belül valami teljesen más fogadott, mint amire számítottam. Igaz, akkor nem volt medence az alagsorban, de átlátszó burkolatban kék fénnyel megvilágított mechanikájú mozgólépcsők szelték át a belső udvart, ami egyfajta ingyenvidámpark volt számunkra tesómmal. Na meg üvegcsőben futó liftet is csak amerikai filmekben láttunk addig!

img_1326.jpg

A szomszéd áruháztól elválasztó utca fölé épített tető miatt olyan, mintha az egész tömb egy épület lenne -  magyar szemmel kicsit furcsa is, ahogy egyik áruház összeér a másikkal, de itt a jelek szerint meg tudnak élni így is.

img_1139.jpg

1880-ban épült az a neogótikus ház a Komödienstrasséban, amit a világháború után egyszerűsített formában kibővítve állítottak helyre, és aminek jobb széléből kicsit le is vágtak, amikor a keresztutcát kiépítették. 2006-ban az épület belsejét eltávolították, és egy magasabb, kicsit talán a harmincas évek stílusát idéző irodaházat építettek mögé. Az illúziót azzal növelték, hogy a maradvány oldalát is megcsinálták. Nem tudom megindokolni, miért, de tetszik az eredmény, ez a furcsa kettőség!

img_1309.jpg

Még régebbi eredetű ez a töredék: az 1696-ban épült barokk lakóházat még az 1910-es években integrálták az új városháza (Stadthaus) épületébe - amit aztán a második világháború nagyrészt elsöpört. Tipikus háború utáni kockaházként építették újjá, de a régi homlokzatot az utcának ezen a részén megtartották. A 2000-es években aztán szállodakomplexumot építettek a tömb helyére, de a régi homlokzatot ezúttal is megtartották. Hanyadik élete lehet ez már ennek a háznak?

img_1336.jpg

És a bejegyzést egy mondával fejezném be, mely a jobbra látható torony tetején kukucskáló két lófejhez kapcsolódik. A történet szerint az 1357-es pestisjárványnak annyi áldozata volt, hogy egy idő után ellenőrizetlenül temették el a holtakat. Egyiküket, egy Richmodis nevű úrihölgyet díszes jeggyűrűjével együtt helyeztek végső nyugalomba, amit a sírásó egy társával még aznap éjjel is el akart lopni - megdöbbenésükre azonban az asszony a koporsó feltörése után magához tért. Sírrablók balra el, az asszony pedig hazaindult - de a férje nem engedte be, mondván, hogy előbb költöznek fel a lovai a szénapadlásra, mint hogy ő kinyissa az ajtót. Amint kimondta, a lovai az istállóból kiszabadulva már rohantak is fel az emeletre, és onnan kukucskáltak ki az ablakon át. A férj ezt látva természetesen kinyitotta az ajtót, és boldogan éltek együtt, míg meg nem haltak. A történet számos helyen ismert, de ilyen látványos emléke valószínűleg csak Kölnben van!

Az épületet, amihez a torony eredetileg tartozott, a XVI. század elején építették, de valahogy úgy esett, hogy csak az amúgy funkció nélküli kiemelkedés maradt meg, az épületek (például ez, ez, ez, ez vagy ez) mindig "elkoptak". A mai torony sem az eredeti: a XX. században építették újra, miután az ott álló házzal együtt lebontották - a XVII. századi leírásokban már felbukkanó lófejszobrok utódait pedig 1958-ben helyezték oda. Mióta ismerem a várost, a mellette álló épületet egyszer már újraépítették, de szerencsére a torony védett, úgyhogy az megmaradt :)

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?
Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai
Köln utcáin sétálva: az este

11 komment

Címkék: város németország képek építészet utcakép köln faszádizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr507063391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na kezdenek rájönni hogy a szépség is a funkció egyik fontos alkotóeleme. Sőt, ilyen kevésbé megfogható fogalmak az élet mozgatórugói :-)Nem számít hogy eredeti-e vagy sem? Gratulálok a kölni "felfedezésekhez"!
@tehtube: Szerintem a németek mindig is szerették a szépet, csak tényleg porrá bombázták ezt a várost (is), és első körben nem a kinézet volt a fontos. Úgy is hívták őket, hogy Zweckbauten, nem igazán volt stílusuk. Ezeket folyamatosan bontották el, majd a helyükre épülteket is. Gyerekkoromban fura volt, hogy modern Hertie áruháazakat meg hasonlókat tüntettek el, amik ezerszer jobbak voltak, mint az itthoni kockaépítészet. Aztán később eljutottak oda, hogy igenis vissza akarják kapni az elveszett épületeiket is, amire addig nem is volt szabad gondolni. Ismerős dilemma, és bár nekik inkább van erre pénzük, azért ott se megy egyszerűen.
Következő ilyen mutatvány a Rajna parton alakul: az EASA fog átköltözni die, a HBF fölé, a Goldgassérnál.
@Kopi3.14: Azt hallottam, hogy költözni akarnak, túl sok a pénzük, vagy mi? :) Pontosan hova mennek?
Goldgasse, Conrad-Adenauer Ufer, Am Alten Ufer, Servasgasse négyszögbe. A Musical Dome utáni helyre.
@Kopi3.14: És ott olcsóbb? Vagy a Trianglit már kinőtték?
@Hamster: Szerintem kinőtték. Jó barátom szomorkodhat is, mert így bukja a kellemes irodáját "mit Domblick", s a kacsacsaládot az udvari tóból. Mondjuk olyat láttam már szökőkútban a Ringen én is.
Apropó, a papagájokról nincs cikket betárazva?
@Hamster: Papagájokról. Ne mondd, hogy még nem találkoztál velük!
@Kopi3.14: De, kisállatkereskedésben és állatkertben.
Akkor nem jártál eleget Kölnben. A város több helyén is megjelennek, kisebb-nagyobb rajokban (2-30 példány). Teljesen szabadon élnek. A Breslauer Platz/HBF villamosmegállóban pedig az egyes és kettes vágány között három kivetítő mutatja fészkeiket, egy ernyő pedig a hangjukat adja vissza(mikor nem a szelet, leszálló repulőt).
süti beállítások módosítása