Rég játszottunk már olyat, hogy mutatok egy képet, és ti kitaláljátok, hol járunk, mi van rajta - persze a "villamos valami utcán" szintnél komolyabb válaszokat várok :) Hogy ne legyen túlságosan könnyű, kitakartam a villamosok tábláit; de ezzel együtt meg kell kérjem a téma iránt komolyabban érdeklődőket, ne lőjék le a megoldásokat a kevésbé tujamánok/Budapestmánok elől! Ha van megoldás, keressünk további látnivalókat a fotókon - ha pedig mindent megfejtettetetek, berakom a kitakarás nélküli fotókat...
Update: Nem fejtettetek meg minden kérdést (ugyanis nem csak a helyszínekre kérdeztem rá, mégis mindenki csak azokat igyekezett lelőni), de azért betettem a kitakarás nélküli képeket. És ezzel lett is egy plusz kérdésem: vajon mi a jó abban, hogy elvileg tudom szerkeszteni a kódot a blog.hu bejegyzésszerkesztőjében, de a valóságban HTML tag-eken belül nem ott végzi a műveleteket, ahol a kurzor van, illetve a kurzort nem tudom akárhova odatenni? Tök "szórakoztató", hogy a fájlnevek negyedik betűjét nem engedte átjavítani, csak az ötödikkel együtt, miközben a kurzor valahol a nyolcadikban villogott :-/
Kezdjük ezzel. Szerintem nem túl nehéz: egy olyan budapestiesen "változott is, meg nem is, de nem tudom, örülök-e neki" helyszín.
Megfejtés: A Dráva utca/Dózsa György út és a Váci út kereszteződése. Amiért pluszban érdekes a kép, az az, hogy a megálló eredetileg a kereszteződés túloldalán volt, de itt a metróépítés miatt már kerülőúton jártak a villamosok (látszik is, hogy a járdasziget széle sínekből van, nem rendes szegélykövekből). A régi épület a háttérben az Elmű székháza.
Külvárosi idill... szerűség, macskakővel, középbejáratú pótkocsikkal és különböző színű megállótáblákkal. Miért is más színűek? És milyen villamosra várakozhat a kalapos hölgy?
Megfejtés: Óbuda kocsiszín, a Vörösvári út végén. A pótkocsis 33-as a kocsiszín területén levő hurokban fordult. A "hova utazhat a hölgy?" című kérdésre persze senki nem írt semmit eddig, mindenki csak a színhelyek lecsapásában próbált vitézkedni :)
Hatalmas lombokkal takart tér, körülbelül akkora villamosforgalommal, mint egy nagyvárosi főutcán. Nem bírom elcsendesíteni a bennem szunnyadó NZA-t, és el kell mondjam, a képen látható 2800-as motorkocsi különlegesnek mondható, mert ezt a sorozatot favázasan használták a végsőkig - leszámítva három kocsit (2827, 2844, 2846), amik az '56-os forradalom utcai harcaiban olyan súlyosan megsérültek, hogy inkább acélvázasítva építették újra őket. Ezen túl meg szeretném jegyezni, hogy jó lenne ilyen állapotú acélvázas kasztnis nosztalgiavillamos is (fakeretes ablakok, megvannak a szellőzők az ablakok fölött, nyitott peronos, napellenző nélküli szélvédő), a ma meglevők (1000, 1625, 2624, szegedi iker, debreceni iker) ugyanis nem ilyenek.
Megfejtés: Czabán Samu - ma Széchenyi - tér Rákospalotán.
Borongós időben indul úticélja felé a hármas UV, de honnan is, és hová? Számomra kicsit viccesnek tűnik a sok vasúti jelző, de persze érthető a jelenlétük, hiszen volt itt forgalom akkoriban!
Megfejtés: Nagyvárad tér; a háttérben a Szent László és a Szent István Kórház nem látható, köztük a szintén rejtőzködő Vágóhíd utcával, amelyen át egykor a BVVV villamosai a Mester utca felé kikerülték az Üllői út belső, a BKVT koncessziójában álló részét. Ez utóbbi persze nem látszik a képen, de azért érdekes :)
Aki fogékony a részletekre, nézegesse az előbbit és ezt a képet, hogy mennyi apró dolog változott az UV-k kinézetében a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója körül - akit pedig inkább a környezet fog meg, tippelje meg, hol járunk! És mi ez a sok vágány?
Megfejtés: Erre a profibb villamosbarátok is azt hihették, hogy a Török Flóris utca, ahol a lakótelep felépültekor az addig az utcán húzódó síneket betették a kutyafuttató mellé, de nem: ez a Nagysándor József utca. Ez a két templomtornyon látszik: balra a Szent Erzsébet téri római katolikusé, jobbra az Ady Endre utcai evangélikusé, illetve a két villamos fölött a távolban az Eötlös Lóránd Szakközép tornyos teteje is sejthető. A ledózerolt területen ma a lakótelep van.
Megszakítom az UV-k sorozatát egy ikerkocsival. És egy Volán-busszal. És egy díszes, bár kicsit kopott régi épülettel. A kérdés továbbra is az, hogy hol járunk, mit látunk?
Megfejtés: Ez ismét a Nagyvárad tér, az eredetileg az út két oldalán húzódó síneket már áttették egymás mellé. A régi épület a Heim Pál Gyermekkórházhoz tartozott, ma egy modern tömb áll a helyén. Az Ikarus távolsági busz senkinek nem tetszett a kevés ajtajával és a színével?
Ha a minap a Nagypolszkikban tobzódtunk, itt most a Zsigulik rajongói örülhetnek. De vajon hova megy az UV, és hova mehet a háttérben látható másik tuja?
Megfejtés: Orczy út, itt ma is járnak a villamosok. A háttérben még nem áll a modern postaépület, ezért egyenesen át lehet lehet látni a vasút Józsefvárosi pályaudvarhoz tartozó Salgótarjáni utcai épületére. No, de a távolban látható villamosról mit gondolunk?
Külvárosi spleen, kockakő, vámház, szinte HÉV kinézettel az út szélén futó vágányok, és egy motorkocsi, ami szintén érdekes: az ebben a bejegyzésben is többször látott 2000-es pályaszámú ikerkocsik ugyanis a 2700-as sorozatból lettek kialakítva - de maradt néhány kocsi, ami megmaradt szólóban, például a 2700-as. A szerelvény harmadik kocsija pedig a ma is meglevő, felújításra váró 5600-as. Akit pedig a tuják hidegen hagynak (az miért olvassa még mindig ezt?:), ízlelgesse azt a szót, hogy "vámház". Ezeknek a története is érdekes, mégse találtam róluk leírást a weben, amit hirtelen belinkelhetnék :(
Megfejtés: Üllői út a Népliget és az Ecseri út közt, szintén a metró építése közben. A vágányokat itt is egymás mellé tették, de az iménti Nagyvárad téri képhez képest a másik oldalra. A vámház ma is megvan.
A régi megállótáblákat leszámítva ez a kép első látásra akár néhány éves is lehetne, pedig öregebb annál. Igaz, nem sokkal, de ezt a látványt ma már nem lehetne reprodukálni. De pontosan miért is?
Megfejtés: A Határ út és a Nagykőrösi út kereszteződése. Már jár a mai 52-es, tehát 1980 márciusa után járunk, de még megvannak a Nagykőrösi úti sínek is, tehát jár a 13-as, azaz '83 júliusa előtt vagyunk. Nagyjából ezen a helyen pedig az M5-ös autópálya bevezetőjének felüljárója húzódik, úgyhogy hiába van meg alapvetően a villamos, a környék jelentősen megváltozott. És következzék egy bónusz kép:
Itt a vágánykereszteződés helyén állva kifele nézünk a Nagykőrösin. Autópálya, felüljáró még nincs, de villamos se. Hogy ez egy újabb kép, az abból látszik, hogy itt már a mai buszmegálló-táblát használják, az előzőn viszont még a szemaforosat. Hogy ami ezután jött, az jobb-e, azt inkább a helyiektől kellene megkérdezni...
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most