Láttunk már tőle azóta megszűnt villamos- és HÉV vonalakról készült képeket, vonatokat (többször is), villamosokat, trolikat, még több villamost, HÉV-et, városi tehervonatokat, Úttörővasutat, középbejáratú és koszorús tujákat - most kicsit a fotósról is legyen szó: Geoffrey Tribe-ról.
Geoff olyan időben született, amikor a villamosok éppen kifelé mentek a divatból Angliában: az Edinburgh-it ugyan látta, de nem utazott vele, a Leeds-it és Glasgow-it viszont még sikerült bezárásuk előtt elcsípnie. Mivel az egész országban csak egyetlen üzem maradt meg - a blackpooli -, elkezdte Európát járni - pontosabban Nyugat-Európát. Aztán a Modern Tramway című folyóiratban egy cikksorozat felkeltette az érdeklődését, ezért 1969-ben befizette magát és feleségét egy kéthetes magyarországi útra. Életében először a Malév egyik Il-18-asával repült, és bár a busz Ferihegyről egyenesen a Balatonra vitte őket, útközben azért látott pár UV-t is a városon átmenetel közben - ezek lettek kedvenc budapesti villamosai.
Egy ilyen ma is elkélne a nem helyieknek: utastájékoztató tábla a Moszkva téren. Érdekes, hogy a Fővárosi Villamosvasút cégnevet még nem javították át BKV-ra!
Az első hetet tehát a Balatonon töltötték, ekkor készültek az arácsi és füredi képek, amiket korábban már mutattam. Vasutasként nagyon tetszettek neki a gőzösök, de nem mindig mert nyíltan fotózni, mert az egyik helyszínen például "khaki egyenruhások" dolgoztak a pályán - talán katonákat vezényeltek pályakarbantartásra? Aztán jött Budapest, ahol igyekezett gyakran elszakadni a szervezett programoktól, hogy villamosozzon...
... pontosabban minél többet utazzon kötöttpályás közlekedési eszközökkel. Ez a kép például a Fogas városmajori végállomásán készült: a régi, svájci hegyvidéki jellegű épületet már rég elsodorta a második világháború, a mai, hullámlemezzel borított rettenet viszont még nem áll. A Rowan-rendszerű pótkocsi+mozdony kombó elé egy személykocsi is be van fogva, jól látszik, hogy ez régebbi építésű, csak átalakították, emiatt igazából nem passzol a szerelvényhez. Mégis, milyen klassz lenne ma egy ilyen szerelvényt üzemben látni!
Ez pedig a Kisföldalatti régi végállomása a Széchenyi fürdő szomszédságában. Bár hangulatos lehetett a felszíni szakasz, azért a szögesdrót kerítéssel védett pálya eléggé kettévághatta a környéket. És kellett a kerítés, hiszen elég alacsonyan volt a felsővezeték!
És végre villamos, ráadásul UV: 66-os (Fehérvári út - Nagykörút - Nagyszombat utca) a... hol is?
Ez is 66-os: hármas UV szerelvény a Lenin körúton. Autóbarátok, lehet sorolni, mi mindent látunk a felső sorban!
A 4A viszonylat (Fehérvári út - Nagykörút - Török utca) se sok fotón bukkan fel! Ráadásul Ganz csuklós van rajta, ami azért érdekes, mert ez volt a típus első felbukkanása itt. Szólóban közlekedve túl kicsinek bizonyultak, így végül csak akkor vették át az uralmat a 4/6-oson (konkrétan '78-ban), amikor már jóval több példány volt belőlük, és alkalmassá lettek téve a kettesével (szabatosabban fogalmazva: csatolva) járásra. A hozzám hasonló villamosmániások elmazsolázgathatnak a képen, hogy ezek a korai darabok mennyire különböztek a maiaktól: más az ajtó, más a szélvédő, és két áramszedő van a tetőn.
Geoffnek nagyon bejött a város, a felesége pedig nagyon toleráns lehetett eme hobbijával kapcsolatban, mert rengeteg fotó készült, és ezek része hiánypótló a hozzám hasonló közlekedésbarátok számára - mint például ez. Felismerjük, hol járunk?
És itt? Érdekes egyébként az alapozófestéssel rozsdásodó Bengáli, hiszen a típus ekkor még alig nyolc éves volt! A második hóseprő villamos se kutya: bár az elől levő vélhetően ma is megvan, ő már nincs - ezt a korai változatot a hatvanas években kivonták a forgalomból.
Ez a kép pedig mintha csak tavaly készült volna: a metróépítés miatt feltúrt Baross teret látjuk - csak négyes helyett még a kettes a "tettes". Egyébként Geoffnek itt, a Keletinél volt az egyetlen - nem túl súlyos - problémája a fotózgatás miatt: a gödöllői/rákosszentmihályi HÉV-ről leszállva a nagy pályaudvar melletti "kis pályaudvart" fényképezte, amikor odajött hozzá egy civil ruhás alak, és nagyon magyarázott valamit... magyarul. Végül ennyiben maradtak, mert Geoff szépen otthagyta :)
A fényképekért sokadszorra is köszönetet szeretnék mondani Geoffrey Tribe-nak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése még nem jelenti azt, hogy az illető az idő múlásának jó szemű krónikása, azt viszont igen, hogy tiszteletlen a képek készítőivel szemben :(
Ez megy most