Ernst Plefka felvételeivel már találkozhatott az, aki figyeli ezt a blogot, nemrég azonban nem saját képeivel örvendeztetett meg, hanem egy barátja, Pascal Pontremoli által készítettekkel. Érdekes egy-egy újabb fotós műveivel találkozni, hiszen mindenki másképp látja, és így másképp is láttatja a várost!
1974 júniusában járunk, még az 56-os villamos nagy átépítései előtt. Az ekkor már ősöreg ezres motorkocsik még majdnem egy évtizedig (1983 novemberéig) tartoztak hozzá a vonalhoz, a favázas pótkocsiknak azonban már csak pár évük volt hátra. Ami érdekes még: a jobbra a hurokvágány belsejében húzódó csonkavágány a vágányzáró bakkal. Ja, és hogy a képen látható 1043-as motorkocsi ma is megvan, a zugligeti kemping bejáratánál!
Fekete-fehérben is szép: az eredetileg a Budapesti Villamos Városi Vasút számára gyártott pótkocsik formavilága megegyezett a motorkocsikéval, például a nemrég bemutatott 2806-ossal. Az itt látható példány 1914 és 1976 közt szolgálta az utazóközönséget.
Ugrunk egyet a térben: az akkori nevén Mező Imre (ma újra Fiumei) út és a Festetics utca találkozásánál vagyunk, rögtön három villamos is közeledik a fotós felé. Ma itt normál esetben csak a 24-es jár, de akkoriban a 36-os és a 23-as is innen indult. "Elveszett sínezők" számára még érdekesek lehetnek a kép bal széle felé tartó vágányok: egy időben a 36-os végződött arrafelé.
Ugyanez az elágazás másik irányból nézve, háttérben az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézet harmincas-negyvenes évek fordulóján épült tömbjével. Jellegzetesek az utcabútorok: a járdasziget sarkán álló kivilágított modernkori "csibilámpa", a fekete-fehér csíkos oszlopon trónoló átvilágított közlekedési tábla, és a pajzs alakú holdfényjelző. A jobbra látható oldalkocsis motor típusát nem tudom megmondani, de a mögötte várakozó Ikarus 620-as már ismerős.
A Dologház utcai megállóban várakozó 2500-as ikerkocsi előtt hosszú út áll: a tábla szerint a külső Üllői úton fekvő Kispest kocsiszínbe tart. A szecessziós stílusú felsővezeték-tartó oszlopok - ha minden igaz; hónapok óta nem jártam arra - még ma is megvannak, és csak remélni tudom, hogy van rajtuk valami védettség, hiszen sokkal szebbek, mint a mindenfelé használt modernebbek.
És ha már az előbb az Üllői útról volt szó: '74-ben még a Nagyvárad tér is másképp nézett ki, mint manapság. Ahogy látható, akkor még nem szórakoztak olyasmivel, hogy a jármű minden ajtaja peronra nyíljon.
A gyerekkorunkban csak Hómunkásként emlegetett Élmunkás (ma Lehel) téren, a templom mögött halad ez az 1700-as ikerkocsi. Az 55-ösre a két pótot vontató motorkocsik látványa jellemzőbb volt, de ekkoriban a ma is meglevő Árpád úti felüljáró építése miatt a sorompónál "csonkán" fordult a vonal, ami pótokkal nehézkesen működött volna.
Óbudáról tart a Visegrádi utca (viszonylag rendhagyó, hogy ez is van a táblára írva) felé ez a szerelvény a mainál árnyasabb Váci úton. A 2844-es motorkocsi egyike volt annak a három 2800-asnak, ami olyan komoly sérüléseket szenvedett az 1956-os forradalom utcai harcai során, hogy acélvázas kocsiszekrénnyel építették újjá.
A 13-as villamos 2000-ig a mai Árkád üzletközpont helyén fordult egy csikorgós hurokvágányon; 1984-ig ezerötszázas motorkocsik csiszolták itt a vágányokat, egyetlen póttal. Ezen a képen rögtön kétfajta 1500-ast is láthatunk: elöl egy eredeti formájában megmaradtat, hátul pedig egy tolóajtóval újrakasztnizottat. Az elülső kocsi eleje alatt megfigyelhető, ahogy a tapadást segítő homok felhalmozódott a sínszálak körül - ezt manapság is meg lehet a megállók környékén figyelni, és sajnos ma ugyanúgy nem takarítják fel, mint akkor...
És fejezzük be ezt a bejegyzést úgy, ahogy elkezdtük: egy ezressel! Az 59-es viszonylatjelzés ellenére Hűvösvölgyben járunk, a régi végállomáson. Talán érdekes, hogy a háttérben látható fa csarnoknak ez már a második helye volt, eredetileg ugyanis a másik oldalon (itt a hátunk mögött) állt (a jobboldali közlekedés bevezetéséig).
A fényképekért még egyszer köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának, aki a rendelkezésemre bocsátotta őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most