Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor még keskenyebbek voltak a budapesti főútvonalak...

2022.02.15. 18:31 :: Hamster

Többen megpingettek a napokban, hogy új képek kerültek fel a Fortepanra a FŐMTERV gyűjteményéből. Domonkos Endre fotóira egyátalán nem túlzás a "fantasztikus kordokumentumok" jelzős szerkezetet használni,  egyszerűen döbbenetes dolgokat láthatunk a sok száz "új" fotón! Most ezek közül mutatnék be párat, elhelyezve őket térben és időben, többek közt légifotókkal, linkekkel, és személyes emlékekkel körítve. A válogatásban NZA működött közre.

fortepan_251053.jpg

Egy igazi falusi utcarészletet láthatunk ezen az 1956-os képen - leszámítva a síneket. Albertfalván járunk, a Fehérvári úton. Szemben egy 47-es villamos, háttal nekünk pedig egy pótkocsis HÉV szerelvény áll; mindkettő az Építész utcai megállóban várakozik. Az utca keresztmetszete tulajdonképpen nem változott azóta, csak minden más körülötte: ma ezt láthatjuk ugyanitt. A villamos és a HÉV együttélése technikai szempontból érdekes volt, utóbbi ugyanis magasabb feszültséggel működött (550 versus 1000 V). Kompromisszumként a Fehérvári úton a zöld szerelvények a villamoshoz alkalmazkodtak, így ugyan lassabban tudtak haladni, cserébe viszont kevesebb helyen álltak meg.

fortepan_252638.jpg

Ez a fotó ugyancsak az Építész utca kereszteződésénél készült, csak már 1969-ben, amikor a HÉV helyett már villamosok jártak: a tétényi vonalon a 43-as, a Budaörsig visszavágott törökbálintin pedig a 41-es. A kereszteződésen túl jobbra a községházát láthatjuk, mely ma már nincs meg, létezik még viszont a mellette tátongó placc, melyen még gyerekkoromban is egy kis piac működött.

Albertfalva fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg

Így nézett ki mindez 1963-ban fentről. Bizonyos dolgok ma is megvannak, de a terület jellege eléggé megváltozott a panelházas lakótelep megépítésével. Érdekes egyébként, hogy a földszintes házak közt milyen természetességgel terült el néhány gyár, némileg megtörve a falusias látképet. A festék/lakkgyár telepe jó évtizede tűnt el, a cérnázó ma is megvan, és a jobb felső sarokban látható gyárcsarnokok egy része is áll. Utóbbiakban gyerekkoromban a Szellőző Művek működött, ahová általánosban egyszer elvittek bennünket gyárlátogatni. Mielőtt bementünk, ettünk egy lángost a kispiacon, azért emlékszem rá :)

fortepan_253293.jpg

A Fehérvári út imént látott része ma is elég keskeny, a nyolcvanas évek első felében rendesen kiszélesítették azonban az Árpád hidat, melyet itt az akkor még létező - és szerintem azóta is fájóan hiányzó - Margit-szigeti megállónál láthatunk, egy Bengális tanulójárattal. Érdemes megnézni, hogy milyen kevés hely van a villamosok mellett a megálló után!

1963_0127_3726_kicsi.jpgAz Árpád híd fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.

Érdekes építmény volt ez a dunai átkelő akkoriban: a negyvenes évek elején még szélesen kezdték építeni, a budai oldalon és a szigetnél meg is épült a teljes keresztmetszet, a háború után azonban csak minimális szélességben készültek el a fő áthidalások. Egyetlen hosszú útszükületnek tűnt az egész!

Alulról ma is látszik középen az eredeti hídszerkezet, a két oldalán a nyolcvanas években odarakott új részekkel.

fortepan_251182.jpg

Az iménti légifotó bal szélén kivehető a híd nagyjából mai méreteivel rendelkező lehajtó, melyen akkoriban alig jártak autók. Ezen az 1959-es képen a Flórián tér felé nézünk, mely finoman szólva kisvárosias hangulatot áraszt. Ez aztán az elkövetkező évizedekben teljesen megváltozott: gyakorlatilag csak a jobbra látható dohánygyári épület, illetve a távolban a Kísérleti Lakótelep magasházai ismerhetők fel.

fortepan_251193.jpg

Villamosmániás szívemnek fájóan hiányzik a Pacsirtamező (akkoriban Korvin Ottó) utcai villamos, melyet 1959-ben még teljes fényében láthatunk. Nem igazán fényes azonban a környező városszövet látványa: ezen a képen a Perc utca kereszteződése előtt állunk, a távolban látszik a Flórián tér sarkán a jellegzetes, szecessziós jellegű ház, ...

fortepan_251195.jpg

...  mely ezen a képen tőlük jobbra esik (azért a balra látható ház se lehetett csúnya új korában). A Vörösvári út elég falusias volt '59-ben, a főútvonaltól beljebb pedig még nyomorúságosabb utcák húzódtak. Érdemes megfigyelni, hogy alig volt közúti forgalom, hiszen '58-ig nem lehetett bárkinek autója, új járműveket pedig csak '59-től kezdtek (ismét) árulni, addig csak a meglevők cserélhettek gazdát.

fortepan_253624.jpg

Sokan azt hiszik, hogy az a szecessziós ház a Flórián üzletközpont miatt tűnt el, de ez nem igaz, ahogy azt ezen az 1975-ös fotón is láthatjuk, melyen a korai pláza ott "bújkál" a régi épület mögött. Domonkos Endre képei egyébként azért rendkívül érdekesek, mert nem csak egy-egy pillanatot örökített meg a város életéből, hanem annak átalakulását, sokszor az "előtte", "közben" és "utána" állapotot is. Ahogy látható, itt már jóval több az autó, bár hely még mindig nincs sok nekik.

fortepan_253621.jpg

Szerintem a Pacsirtamező utcainál is döbbenetesebb ez a Bécsi úti kép, mely már 1975-ben (!) készült, körülbelül innen. Mintha a világ vége után két sarokkal járnánk, nem? Pedig itt már megvannak a panelok, de a képet mégis a téglagyár(ak) romjai uralják, melyek történetéről már írtam korábban. A Nagypolszki alatt látható villamosvágányokat ekkoriban semmilyen járat sem koptatta: a mai 17-es villamos csak 1981 januárjában, az imént látott Pacsirtamező utcai villamos megszüntetésekor indult újra ezen a szakaszon; 1958-től '81-ig a Margit kórház előtt végződött. (NZA kérte, hogy írjam még ide, hogy a nekünk itt balkézre eső vágányt a Hévízi úti HÉV vontatóvágánnyal való kapcsolatként használták egy ideig - amíg rá nem épült a képen is látható panelház a HÉV vágányra, melyet eredetileg az említett téglagyárak kiszolgálására használtak.)

1977_0248_1602_2_kicsi.jpgAz imént látott környék fentről 1977-ben. A link új ablakban nyílik meg.

Ez a légifotó ugyan 1977-es, de körülbelül az előbbi kép állapotát láthatjuk rajta. Az is kivehető, hogy a Vörösvári út nagyjából a mai szélességének felén haladt, az 1-es villamos mai végállomásának helyén pedig házak álltak.

fortepan_253096.jpg

Ami házakat viszont ezen az 1971-es képen látunk, az mind áll ma is, csak a környezetük alakult át: a Hegyalja úton vagyunk, a mai BAH-csomópont kellős közepén. A helyszín mai állapota 1976-ra alakult ki, ...

1963_0078_0222_kicsi.jpgA BAH-csomópont leendő helye 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.

... azelőtt a városiasabb, bérházas-társasházas rész és a kertváros határát jelentette a Villányi út, a Novotel és a Kongresszusi Központ helyén pedig temető volt. Az 1963-ban készült légifotón bónuszként egy Stukát is kiszúrhatunk a 61-esen.

fortepan_253638.jpg

Az Alkotás utca is '76 körül nyerte el mai szélességét; az előző állapotot ezen az 1975-es fotón láthatjuk. Máig érződik, hogy az út nyugati oldala városiasabb, egységesebb, mint a keleti, ahol újabb épületek állnak, lazább térfalat alkotva.

fortepan_253568.jpg

A kőbányai Kőrösi Csoma Sándor út nem csak keskenyebb volt, hanem részben új útvonalra is került a fentebbi kép készítése óta. Az 1975-ös fotón az útnak azt a részét látjuk, melyet ma sétánynak hívnak, mert...

1972_0028_5090_kicsi.jpgKőbánya belvárosa fentről 1972-ben. A link új ablakban nyílik meg.

... a Liget tér és a Szent László tér közti szakasz helyén akkor még házak álltak. Akkoriban az összes busz, villamos és autó a mai sétányon át haladt, ami a hetvenes években már szűknek bizonyult. A mai sétányra eső részt ekkor átkanyarították a házak helyére (az iménti fotón látszik is a bontás balra), a Szent László tértől az Éles sarokig pedig kiszélesítették az úttestet. Rendesen átszabták ezt a várost akkoriban, egész városrészek váltottak át földszintesből tízemeletesbe, nem igazán organikusan!

fortepan_253815.jpg

Az utolsó néhány kép erejéig hazai vizekre evezek, vissza a XI. kerületbe: az Oszt(y)apenkónál, azaz a Budaörsi út és a Sasadi út kereszteződése környékén járunk, 1978-ban. Nagyjából innen nézünk erre. Ekkor még több régi ház állt errefelé, sokszor üresen, nyomasztóan közel a kelet- és nyugat-európai térséget összekötő (akkor nem volt még se M0, se Egérút, minden kamion a Bocskai út és a Petőfi híd felé ment!), plusz a lakótelepek építése miatt egyre nagyobb helyi forgalmat is lebonyolító sávokhoz. Ezek a házak az eddig látott esetekhez képest nem egyszerre tűntek el, hanem össze-vissza, egyenként. Persze a kétszer két-három sáv nem számított akkoriban keskenynek, de a mai állapothoz képest mégis békésnek, szinte csendesnek tűnik az út - pedig nem volt az :)

1977_0062_6615_kicsi.jpgAz egykori Osztapenkó környéke 1977-ben. A link új ablakban nyílik meg.

Mai szemmel nézve szinte döbbenet, hogy  akkoriban zebra volt itt a Budaörsi úton keresztben, még vissza lehetett fordulni a Bozókvár utcánál, a Pannonhalmi, a Rahó és a Dayka Gábor utcából pedig balra nagy ívben ki lehetett kanyarodni a belváros felé. Ez néhány évvel később már lehetetlen, pontosabban életveszélyes lett volna.

fortepan_253873.jpg

Az utat 1977-78-ban szélesítették ki. Egy ideig még megmaradtak a keresztező útvonalak és átkanyarodások, aztán azok is eltűntek. Ez a fotó az út másik oldaláról visszafele nézve készült, amikor a néhány éve elbontott gyalogos-felüljáró alatti teret már teljesen kitöltötték a sávok. A "Mindenhova szovjet gépkocsival" reklám, no meg a "fokozott közúti ellenőrzés szobra" (így becézték a felnőttek) már rég eltűnt, és a sávok se így mennek már, pontosabban még több van belőlük. Biztos elkélne ennél több is, csak nincs hely neki - nagyon szépen látható a város közúti túlterhelődése ezen a helyen...

UI: Éljen a Fortepan és éljen a Fentrol.hu! No meg NZA, aki segített a válogatásban és a helyszínek azonosításában :)

Megjegyzés: tervezem a bejegyzés folytatását, hisz van anyag hozzá bőven, ezért azt kérném, ne lőjjük le kommentben a többi fotót, ami nem került be ebbe az írásba! Maradjon kép későbbre is :)

57 komment

Címkék: énblog budapest 1980 1971 1978 1977 város képek 1956 fortepan villamos utcakép városkép óbuda 1975 xi.ker 1959 1963 1972 fentrol Domonkos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5517517326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszönöm a kedvcsinálót,ma se alszom sokat!
Irány a fortepan!
Az Árpád-híd konkrétan olyan keskeny volt, hogy a Pestről Budára tartó közúti irány egy szakaszon a villamossíneken haladt. Muter a mazsolajogsijával egyszer sikeresen végig is nyomta autóval a távot a villamossíneken, és ráment a forgalom elől elzárt tarületre, mintha ő is villamos lenne. Csak valahol a budai hídfő környékén tudott visszatérni az úttestre. Fogták is a fejüket a megállóban állók, hogy úristen, nő vezet!
Végre, azóta vártam ezt a posztot hogy felkerültek a képek :) Na el is olvasom!
@toto92: Megérte várni :) és várom a folytatást is! Ki vagyok váncsi milyen képek kerülnek még elő, van jópár gyöngyszem az új adagban.
Erre a gyalogos felüljárón olvasható "Zsiguli Zaporozsec Moszkvics" illetve a másik oldalon "Mindenhova szovjet gépkocsival" reklámra jól emlékszem. :-) Mindig mondtuk, hogy vajon a Volga, Csajka meg a Zil miért maradtak ki? :-)
@sako: Azért maradtak ki, mert ezekre a típusokra nem igaz a szlogen, azaz ezekkel nem lehetett mindenhova menni. Ezekkel csak a pártközpont, a rózsadombi káderdűlő és az aligai pártüdülő között lehetett közlekedni. Gondold végig, mennyire gáz lett volna, ha a melós vesz egy Csajkát, és az Újpesti Cérnagyár helyett az autó minden reggel a pártházhoz vitte volna :-)
Ilyen "gyár a földszintes házak között" Csillaghegyen is volt (a Harisnyagyár, illetve részben a Ganz gyár is).
Apróság: versus helyett úgy szoktuk magyarul mondani, hogy kontra. Mindenki elfelejti az angol hatására, hogy van rá saját (szintén idegen eredetű) kifejezésünk már régóta.
Ez most is nagyon érdekes volt!
Számomra különösen érdekes, mert életem első felében az óbudai, a másodikban az albertfalvai lakótelepen éltem/élem... :)
A "fél" szót nem szabatos 50% értelemben használtam. :)
"A kőbányai Kőrösi Csoma László út" - Jó lesz Sándornak is. :)
@Péter 2: ellenben, ellenében stb.
A kontra sem magyar, eredetileg az ultizók körében volt nagy divatja ;)
@sako: Mert azt nem kellett senkinek vennie, azt kapta az ember :)
@csiri bá: Upsz :) Javítva. Akárhányszor olvastam át, az ilyeneket az agyam automatice javítja.
Az Árpád híd a villamos mellett csak látszólag volt keskeny,
Egy teljes értékű sáv haladt a villamos mellett. '74-ben az teherautó oktatóm megkérdezte hogy elhaladunk e a villamos mellett, mert az autó elfér. Valóban simán elfért, és utána már gőpkocsivezetőként elég sok alkalommal volt lehetőségem megtenni...
És milyen gyönyörűek a legyezőbe rakott kiskockakő burkolatok!
@Quattroman: Egy profi biztos elfért benne, de azért keskeny volt, ezen a képen szerintem a teherautók többsége simán rálóg a sínre:
fortepan.hu/hu/photos/?id=26170
És itt is valami hasonlót látni:
ik435t.freeweb.hu/bpanno/text/70es/7023.jpg
@Hamster: Mert nyilván kényelmesebb beljebb húzódni mint folyamatosan az út szélét figyelni.
Az előírás egy forgalmi sávra minimálisan 3m, a tehergépjárművek max szélessége 2,55m
@Quattroman: Azért az ötvenes-hatvanas években nem volt ám minden sáv három méter. Budapesten ez még ma sincs meg minden főúton.
@Fradista Utazó: Szerintem akkoriban körülbelül minden "sáv" szélesebb volt, ha egyátalán fel volt festve. Akkoriban a divat az volt, hogy maximum az elválasztóvonalat felfestették, aztán aki sietett, az kikerülte a "sávban" a lassabbat. Gondolom, ebben benne volt az, hogy bármikor lehetett lovas- vagy akár kézikocsi is az úton, de csak spontán jelleggel, nem folymatosan. Akár ezeken a képeken is nézd meg, hogy sokon semmilyen felfestés nem látható, az ötvenes évekbelieken még zebra se. A gond akkor jött, amikor nem csak néha találkozott egy-egy jármű egy másikkal, hanem tartósan ketten szerettek volna haladni párhuzamosan :) Ez a folyamat sejthető ezeken a képeken, és ezért lett hirtelen "autóközpontú" (igazából a nyugathoz képest sehol se voltunk, ebben sem) minden, azért kellettek soksávos utak és felüljárók, mert az adott pillanatban már több jármű volt, mint útfelület. Nem csak úgy randomban bontottak bele a városba, nagyzási mánia miatt, hanem mert már konkrétan kellett a hely. És földszintes nyomortanyák helyett lettek sokemeletes lakótelepek, tehát ez a két dolog pozitívan hatott egymásra: a földszintes lakói panelbe költöztek, a rom helyén meg út épült. A következő probléma meg több mint egy évtizeddel később lett, amikor a tízemletesek lakóinak is mind lett autója, arra megint nem voltak felkészülve.
Fatornyos kis hazám, Óbuda...köszönet a sok régi képekért.
Hanem, ezek a rettenetes, lepusztult putrik kábé senkinek nem hiányozhatnak, akinek van egy cseppnyi esze.Remélem, nem taposok bele senki lelkébe ezzel.Jelentős előrelépés lehetett ezekből a vadi új panelekbe költözni, ahol lift, villany, fürdőszoba volt minden lakásban.És akkor is ezt mondanám, ha nekem kellett volna költözni.
*
A kőbányai fentrőlös képen a Mázsa térnél van egy repülőgép, utánakerestem, cukrászdaként működött.Az ember esze megáll...
:D
www.szeretlekmagyarorszag.hu/budapest/1973-ig-egy-repulogep-allt-kobanyan-a-mazsa-teren/
*
Az M1M7 kivezetője is brutálisan megváltozott, ahol az utat ketté osztya Penkó.Illetve csak osztotta régen. :-)
@szánmonoxid: hejesírásról, stílusról nincs lyogod ugatni.
@Péter 2: egyébként az is vicces, hogy angolt említettél, holott a vs/versus latin.
@szánmonoxid: Egyrészt én is az autóban ültem, másrészt nem állítottam, hogy nem volt közúti sáv a hídon, harmadrészt pedig tartsd meg magadnak a véleményedet, ha nem tudod kulturált hangnemben leírni.
Az Árpád hídon volt Margit-szigeti megállókhoz: Mi apukámmal az 55-ös busszal jártunk a Palára. Mindig itt szálltunk le és mentünk utána gyalog a strandra.
A megálló megszüntetése szerintem is butaság volt, így már csak a Margit híd felől mehetnék a Palára - ha akarnék.
A 28-ason, a Bengálin vajon miért voltak koszorúk?
Csodás válogatás, várom a továbbiakat is!

***
Ugyanakkor "sokadjára" nincs fent kép az újpesti "hurokról" (elem utca, stb...).
Sebaj.
Majd legközelebb! :-)
@FOMA: Én azt olvastam hogy régen szokás volt halottak napja környékén a villamosok orrára felakasztva szállítani a koszorút. Aztán majd megcáfolja/erősíti valaki aki nem csak olvasta hogy mi volt régen hanem át is élte :)
@cserepfalva: Hihetetlen hogy lehet az a környék ennyire terra incognita :)
Ezek a részei Budapestnek régen sem voltak valami szépek, mostanára viszont kifejezetten rondák.
@erol: Nem mintha a Belváros egyes részeirol ugyanezt nem tudnankbelmondani! (Nepszinhaz utca, a Balah a, a Lonyai utca. Kosz,mocsok, hugy...
@toto92: Én is emlékszem ilyenre. Fura mód ma már nem nagyon látni ilyet, de szerintem nem csak azért, mert már nincs kampó a villamos elején, hanem mert a temetőknél már olyan sok a virágkereskedés, hogy senki sem cipel át méretes koszorút a fél városon.
@FOMA: A 28-as villamos egy temetői járat és mint ilyet arra is használt a t. utazóközönség, hogy temetésre ha mennek, akkor rögtön a koszorúval együtt menjenek ki. Okai:
1) Taxira nem futotta, saját autó meg nem volt, maradt a villamos.
2) Akkortájt a telefon ritka fehér holló volt, nem lehetett azt megcsinálni, hogy előrendelek egy koszorút a Rákoskeresztúri temető közelében, és majd érte megyek. Helyette megvette a delikvens a hozzá legközelebb eső virágkötőnél és kicipelte magával.
És ez nem csak halottak napján volt így, hanem általános jelleggel.
Úgy emlékszem, hogy nem volt ingyen, talán egy vonaljegybe került...
@erol: Viszont élhetőbbek, sokkal. Még jártam Újlakon ismerős családnál, akik ilyen földszintes sz*rban laktak, udvaron mosókonyha, komfort meg az olajkályha volt. Divat egy ideje szidni a panelokat, de valami fantasztikus váltás lehetett egy olyanba költözni kényelmileg. Persze biztos volt, aki utálta, de azok a földszintes házak nem villák és kertes családi házak voltak, hanem inkább többgenerációs parasztházak.

Ami nagyon béna, az a Budaörsi út. Soha senkit nem érdekelt, hogy néz ki, az emberek inkább elfele költöztek, a mindenféle telepek se éltek meg, pedig jól lenne valamit kezdeni vele, mert borzasztó látvány, amíg a BAH-ig el nem jut az ember.
@Siposdoktor: A 26-ossal a Göncz Árpád városközponttól, nyáron a 226-ossal Óbudáról is lehet menni a Palatinusra.

Szerintem az 1-es villamos utasainak 99,99%-a nem bánja, hogy nem áll meg a híd közepén a villamos hétközben.
@nyelv-ész: Pedig volt rá példa, hogy melós vett csajkát: Egyik cimborámnak, aki asztalos, van csajkája, abból zabálta a pörköltet, amit bográcsban főzött Balatonon :-) (És milyen rohadt finom pörköltet csinált, azóta is emlegetjük... :-)) (Bocs, nem lehetett kihagyni)
@sako: Na, olyan csajkám valahol nekem is van a padláson. Az a jófajta katonai, amiről foltokban mállott a zöld festék. Szerencsére a belseje nem festett.
Szerintem érdemes lenne egy második részt csinálnod, talán 3000 kép között átsiklottál rajta de van pl kép Pestimrén a Nemes utca vágányról, 54-es villamos ideiglenes végállomás a Cséry-telep szélén meg van még pár hiánypótló fotó.
@Hatja2: 54-es villamos? Nem 51-est akartál írni?
@Hatja2: Direkt kértem a bejegyzés végén, hogy ne lőjjük le a többi képet :(
@Hamster: Köszi. Van még sok ilyen eldugott oldal a villamosok.hu-n, ami nem érhető el a nyitólapról?
@nyelv-ész: Teljesen elérhető a címlapról az oldal, ahonnan elérhető :)
@Hamster: Ezek szerint akkor titkos.
@NAR: Köszönöm, ez valóban így igaz. Ezonban akkoriban én a Hungária körúton laktam és az 55-ös busz megállója srévizavé kb 50 méterre volt. Szóval az Árpád hídi megálló megszüntetése nekem komoly komfortcsökkenést jelentett abban az időben.
@nyelv-ész: Elég sok ember nagyon sok munkája van a villamosok.hu-ban (nem magamra gondolok), kicsit bántó, hogy az emberek nem hajlandóak egynél többet klikkelni a tartalomért :( Nincs a világban még egy ország, ahol ennyire jól dokumentálva lenne a villamosüzemek története.
@NAR: Évekig laktam a Flórián térnél, és SOKKAL többet jártam volna a szigetre, ha értelmesen meg lehetett volna közelíteni (226-os akkor még nem volt, 84-es meg már nem). Tudom, gyalogoljak a zajban-bűzben, át a festői Szentlélek téren, a rámpán... Na meg amúgy is, pöfögve menni a fák közé? Ha a 4/6-os meg bír állni anélkül, hogy az összes utasát elveszítse, akkor az 1-es is kibírná. A 70-es tempóhoz igazított, de a Vmax=50 miatt a villamos számára használhatatlan zöldhullámon sokkal többet veszt az 1-es szvsz.
@Siposdoktor: Az 55-ös nekem a városligetezést, közelebbről a Közlekedési Múzeumozást jelentette a nagyitól, amikor az 1-es még csak a Lehelig járt :) Meg a 2-es metróhoz eljutást a még kétszer egy(nél picit több) sávos Hungárián a dugóban. Jó nagy lepratelep volt akkoriban a Hungária...
@Hamster: Köszi a segítséget. Valóban, egy link alak vagyok, amiért nem bogarászom végig az összes hivatkozást a villamosok.hu portálon.
@Hamster: 106-os már volt, nem? Igaz, az odafelé pont nem áll meg a Flóriánon, csak a Raktár utcánál. Az 1-es villamost a Szentlélek tér és a Váci út között pont nem akasztja meg lámpa, míg a 4-6-osnak egyébként is gyökkettővel kell bekanyarodnia a híd közepén, ahol lámpa is van, meg a Jászai előtt is...
@nyelv-ész: Nem ezt mondtad, hogy azt, hogy ha nincs kint a címlapon, akkor "titkos". Egy kattintással beljebb (Hálózattörténet) ott van a link. Eggyel több kattintás hadd ne legyen már olyan nagy dolog :(
@NAR: Ha így állnánk hozzá, akkor a megállók felét ki lehet lőni. Csakhogy a gyorsaság csak egy értéke a villamosnak, a másik az elérhetőség. A Szentlélek tértől kb. 600 méterre lenne, az nem éppen túl kicsi megállótávolság. A Vérfürdő utca felé meg 400, ennél még metrómegállónk is van sűrűbben :)
@Hamster: Köszi, csak ennyi volt a kérdésem, hogy hol, melyik aloldalon keressem. Eszméletlen mennyiségű anyag van fenn, és bár tizensok éve látogatom, nem esett le, hogy hol keressem.
Mintha arról a budaörsi úti házról készült volna dokumentumfilm is, hogy mindenki belelát az ott lakó arcába a frissen odaépített gyalogos felüljáróról.

Azóta már egyik sem létezik.
...meg a másik sem.
süti beállítások módosítása