Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Búcsú az Ikarus 280-asoktól is, megint elég szentimentálisan

2022.11.18. 07:00 :: Hamster

Az Ikarus 260-asok után immár a 280-asok ideje is lejárt! Nem tudom, miért, de a csuklósokat valamiért mindig reprezentatívabbnak éreztem a gyártót tekintve, mint a kéttengelyeseket: ha valahol Ikarus városi buszról volt szó, mindig egy csuklós jelent meg lelki szemeim előtt...

Amikor elkezdtem viszonylag sokat buszozni, évekig semmi más se közlekedett a városban, csak 200-as Ikarus (legalábbis a BKV-nál, mert volánosból még Farost is láttam). Épp ezért nehéz megmondani, hogy melyik volt az az Ikarus 280-assal közlekedő viszonylat, amire leginkább emlékszem, mert a 180-asok 1979/80-as selejtezése és a 435-asok 1994-ben kezdődö elterjedése közt ez volt a budapesti csuklós busz, és semmi más. De persze azért vannak emlékeim néhány járatról :)

280_zslevi_12_312434772_1185031892361813_5770216670546062785_n.jpg

A 12-es busz mai szemmel nézve furcsának tűnik: egyrészt körjárat volt, tehát nem volt végállomása, ahol visszafordult, másrészt 100%-ban párhuzamos volt a 4-es villamossal, ami ma nem kívánt párhuzamosságnak minősülne. Persze akkor szükség volt rá: amennyire emlékszem, a busz és a villamos is állandóan tele volt - csak előbbi egyre többször ragadt bele a dugóba. Ez az állapot '89-ig tartott, amikor a 12-est kivették a Nagykörútról.

280_zslevi_12_312183276_3019725734994431_578709267962017855_n.jpg

A 4-es villamossal nem párhuzamos szakaszra még óvodás koromból emlékszem: a Vincellér utcai megállóban szálltunk fel, a Karolina útnál (amit itt már egy évtizeddel később látunk, bár a fekete Volga miatt '89-nél korábbinak tűnhet a kép) pedig leszálltunk, előrementünk, és felszálltunk az előttünk várakozó 12-esre, ami hamarosan el is indult. Mert hiába volt körjárat a 12-es, azért a sofőröknek és buszoknak néha pihenniük kellett! Úgy rémlik, sokszor mindkét oldalon várakozott 1-2 busz, bár néha mintha egyből továbbmentünk volna. Jellemző egyébként, hogy világosan emlékszem arra, hogy a Vincellér utcánál a szemközti megállóban éppen RÁBA masztikátorokból terítették az aszfaltot, amíg vártuk ezt a bizonyos 12-est, de hogy hova mentünk, arról már fogalmam sincs :)

280_szekacs_12_bp-23.jpg

A másik oldali "végállomásról" sokkal konkrétabb emlékem a '87 januári nagy havazás hétfője, amikor nagy nehezen lejutottunk idáig a hegyről, abban a reményben, hogy innen majd a 12-essel tovább lehet menni, de tök üres volt minden. Se itt, se a másik oldalon nem állt busz, és se BKV-s, se más ember nem látszott sehol, még a tartózkodó is zárva volt! Fel-alá rohangásztunk, hogy ne fagyjunk meg, míg végre jött egy csuklós (nem biztos, hogy 12-es volt, mert azokban a napokban minden arra ment, amerre épp tudott), és elvitt bennünket a Budafoki útig, ahol aztán az iskolában kiderült, hogy nincs tanítás, úgyhogy akár otthon is maradhattunk volna. Voltak, akik az iskolától pár száz méterre levő otthonukból se jöttek be - akkor tanultam meg, milyen érzés baleknak lenni :)

280_szekacs_280_etkezteto_bp-25.jpg

Itt jegyzem meg, hogy ezeken a képeken általában kései állapotú 280-asokat látunk, a most nyugdíjba menőkhöz hasonló kinézettel, de eredetileg ezen a típuson is kis ablakok voltak, meg keskeny műszerfal a vezető előtt. Akkoriban nem dolgoztak 20-25 évig a buszok, hisz mindig jött helyettük új, úgyhogy a régebbi modellek hamar eltűntek*  - kivétel volt például ez az étkeztető alkalmatosság, mely '73-ban kezdte pályafutását, '80-ban lett guruló menza, és a kétezres évekig meg is maradt ebben az állapotban. Persze az ajtajai egy részét elvesztette az átépítéskor, de ne aggódjunk: a járgány ma is megvan, és a BKV tulajdonában az 1973-as állapotban való feltámadást várja - ami állítólag nincs is már messze!

* Itt szeretném megemlíteni, hogy az Ikarusok  később hosszú időkre megmaradása legfőképp az ún. vázcserés felújításoknak köszönhető, melyek miatt egy több évtizedes 200-asban legtöbbször már nem sok van a gyártáskori vasból. Itt lehet erről olvasni.

280_zslevi_1_312383278_5172957589476070_2699502019259360444_n.jpg

De vissza az emlékekhez: XI. kerületiként az 1-es alapjárat volt; szerintem többet utaztam vele, mint a 7-essel. Igazából persze egész Budapestnek az alapjárata volt, mert ez volt a város első buszvonala 1915-ben a Dózsa György út és a Bajcsy-Zsilinszky közt (persze egyik utat se így hívták akkoriban). Millió emlékem van az 1-esről, például egy Petőfi Csarnokos - már nem tudom, milyen - koncertről hazafelé jövet egy 280-ason hallottam először a Tankcsapda "Az élet a legjobb méreg" című dalát, az utazóközönség ugyanis azt énekelte az Oktogontól a Gellért térig.

280_zslevi_10_312306261_783807476041390_2856114663242821830_n.jpg

A 10-es busz azért volt fontos nekem, mert amikor egyedül kezdtem hazajárni az általánosból, ezzel jutottam el a múltkor sokat emlegetett 153-asig. Ó, hányszor csapták be az orrom előtt a hátsó ajtót a sofőrök, ahogy rohantam a Schönherz Zoltán utcai megállóhoz! Még pont odaértem volna, de PAFF, kövér gáz, én meg várhattam a következőre... Meg voltam győződve arról, hogy direkt csinálják, úgyhogy hamar eldöntöttem, hogy soha többé nem fogok busz után futni. Hogy villamos után se? Az más :)

312538807_850905999589824_7329859241139978836_n.jpg

Azt már szerintem leírtam párszor, hogy szenvedélyesen utáltam a 86-ost buszt: amikor Óbudán laktam és Újbudára kellett mennem, munkanap reggeleken és délutánokon sokszor inkább körbementem az 1-es villamos - 3-as metró - piros 7-es busz útvonalon, mert az gyorsabb volt - de mindenképpen haladósabb. Esténként már nem dugult be a 86-os útvonala, úgyhogy olyankor inkább vártam rá 15-20 perceket a Batyin, de azt se szerettem. 1995-ig még piros 86-os is volt, de legtöbbször az se volt annyival gyorsabb, hogy az ember megvárja, ha épp nem az jött. Az viszont mindenképpen örökké megmaradó emlék, ahogy a 280-as bekanyarodik a Gellért téren a házasságkötő terem elé, onnan pedig a Budafokiba, az ember meg próbál állva maradni az utánfutóban :)

280_szega_67v_313112361_1491564071362912_808374261158226646_n.jpg

Érdekes, hogy míg a ráncajtós 260-asok a kétezres évek legelején eltűntek, az utolsó ilyen 280-as egészen 2014-ig járt. A fentebbi képen persze nem az utolsó ilyen példány látható, ez a fotó inkább a helyszín miatt érdekes, hogy a 67-es villamospótló lett megörökítve a Baross téri halott vágányokon. Ez a konkrét eset ugyan kicsit bonyolultabb, de nehéz lenne tagadni, hogy a relatív olcsó - és nagy számban rendelkezésre álló - 200-asok sok villamos- és vasútvonal végét elhozták... De visszatérve a ráncajtókhoz: nem tudja valaki, miért maradtak a "ráncos" 280-asok ennyivel tovább, mint 260-as társaik?

260280_szega_p40volannal_313114791_815901113061596_6805734957660072960_n.jpg

Bár eddig BKV-s buszokról írtam, meg kell említeni, hogy sárga 280-asok is sokat jártak a fővárosban, villamospótlóként. Sokuk ráadáasul ráncajtósan, sőt: dupla fényszóróval :) Ezeken a kocsikon érdemes megfigyelni, hogy milyen kevés nyitható ablakuk van: ez a részlet az exportból visszamaradás vagy külföldről visszavásárlás jele. Például a keletnémetek szerették majdnemhogy nyitható részek nélkül rendelni a 280-asokat - öröm volt ilyen buszon utazni a pesti nyárban!

szekacs_rabahid_img_0070.jpg

És a végén egy bónusz fotó. A kilencvenes évek első felében kezdtem el a budapesti éjszakában járkálni, és hamar megállapítottam, hogy a budapesti éjszakák hangja a távolból olyan, mint egy hegyről lefelé guruló Ikarusé: egy egyszerre sivító és morgó, lebegő "vuvuvuvuvuvuvuvu". Csak később tudtam meg, hogy amit én "Ikarus-hangnak" nevezek, az igazából a bolygóműves Rába hátsó híd zaja - ezen a képen egy ilyet láthatunk kiszerelve. Persze nem csak az Ikarusok alatt voltak ilyen és hasonló Rába hidak, hanem körülbelül a fél KGST alatt, tehát ez nem volt egy ritka hang :)

PS: Az Ikarus 280-as trolik még egy ideig maradnak, de én azokat külön állatfajnak tartom, és majd külön tárgyalom. Viszont az ő leváltásuk is már érkezőben van, tehát nekik sincs sok idejük hátra.

Köszönet a régi képekért Nagy Zsolt Leventének, Szelényi Gábornak és Székács Andrásnak!

Felhasznált források: oldikarus.hu, wikipedia. A régi táblákat a bkvportal.gportal.hu-ról dobta ki a google. Fantasztikus az a gyűjtemény, még egy nem-buszos számára is, mint én vagyok!

16 komment

Címkék: énblog busz város képek emlékek tömegközlekedés utcakép ikarus hampage szega szekacs NZsL

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7517974774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazán az a furcsa, hogy nem 15 éve tűntek el ...
Esetleg olyat lehet kérni, már ha Nagy Zsolt Levente, Szelényi Gábor és Székács András urak is beleegyeznek. Hogy egy nagyobb kép összeállítást a pesti oldal járatairól? pl.: 43, 43gy, 84, 84gy stb. Tudom ez alapból nem gumikerekű blog, dehát mint korábban írtad sajnos erre szakosodott (Buszok.hu) oldal nem létezik.
Bár, ha csak egy hajszállal is, de idősebb vagyok, mint te, én nem Budapesten nőttem fel, kisgyerekkoromból az egyetlen nem-Ikarus emlékem az érdi Volán Skoda buszaihoz kötődik. Se 55-öst, se 180-ast nem láttam aktív korukban. Így aztán nekem tényleg nagyon sokáig az Ikarus 280 volt a csuklós busz - bár akkortájt fogalmam se volt, hogy 280-asnak hívják (jó, egyszer láttam a Bartók Béla úton 284-est).
1984-től utaztam is velük napi szinten.
A 12-eshez: a hatvanas évektől volt egy olyan abszurd helyzet (bár az akkori budapesti közlekedésben talán nem is olyan abszurd), hogy egy rakás dél-budai kék és sárga busz végállomása a Kosztolányi Dezső téren volt, ahol viszont csak a Kiskörút és a Batthyány tér felé volt villamos.
Mi, ha a körútra akartunk menni, a Vincellér utcánál átszálltunk a 12-esre. Ez a mai tök jelentéktelen megálló a hetvenes-nyolcvanas években fontos átszállóhely volt, legalábbis Pest felé. Az ellenkező irányban a Kosztolányin, a Pingvin előtt szálltunk át jellemzően.
Érdekes, nekem a 86-osról inkább az az élményem, hogy gyorsabb volt, mint a párhuzamos 19-es vonalon döcögő UV (arról nem is beszélve, hogy a Budafoki úton kellett továbbmennem, a villamos viszont a Bartókon járt). Igaz, inkább a közvetlen csúcson kívül jártam vele, délelőtt fél 10 után vagy este 7 körül... És persze simán produkált olyat, hogy az elvileg 10 percenként járó buszok utolérték egymást a Flóriánra érve, ha az első pilóta szüttyögősebb volt, a második pedig ólomtalpú.
A rendszerváltás után fél évtizedet utaztam nap mint nap a 32-essel ami rendszerint tömve volt.
Érezhetően, hallhatóan küzdött a régi füstös, szívó Rába motor de főleg a váltó a tonnákkal egy jellegzetes hangot adva különösen 2. fokozatba kapcsolva.

Aztán a 90-es évek közepén észrevettem hogy egyik másik csuklóson más lett a motor zaja. Kopogósabb, "morzsolósabb" lett a hangja, füyült a turbója, jobban ment és alig füstölt. (Kezdetben)
Egyik alkalommal az újabb motorral szerelt példányból a vezető a mérgét valószínűleg a buszon töltötte ki mert a padlógázon és -féken kívől nem ismert mást. Délután 2 körül, kevés utassal, olyan gyorsulásokat produkált hogy csak lestem.
Neki "köszönhetően" elértem a vonatomat Rendezőn amit pont lekéstem volna.... :)
@NAR: A 19-esnél gyorsabb volt, amennyiben nem volt egyéb közúti forgalom, de az UV-t meg szerettem, azért mentem sokszor azzal a Batyira :) Az utolérés akkoriban ment mindenütt, lehet, hogy csak az indulásokat naplózták, az érkezéseket nem. Volt olyan is, hogy az óbudai valami úttörőházban voltunk az iskolával, hazafele mi felszálltunk a fekete 86-osra, a társaság másik fele viszont mondta, hogy mindjárt jön a piros, az gyorsabb, aztán végül mégis egyszerre értünk a Schönherzhez a megállóba.

Közben rájöttem, mi maradt ki a felsorolásból: a 84-es busz. A legkirályabb járat volt.
@cserepfalva: Én valamiért nem szoktam ezeket a "hangkulisszás" változásokat észrevenni. Nem vettem észre azt se, hogy eltűnt pl. a bubufék, pedig az is a legjellegzetesebb dolgok közt volt.
Jó dolog a nosztalgia,de amíg minden nap velünk él,nem hiányzik.
Lehet,hogy 10 év múlva könnyes szemmel mutatom a lányomnak,hogy apa 45 évig ilyenekkel utazott...
De ma,amukor munkába menet a Béke úti aluljáróban besz.ptam magam elé egy Ik280-at,20E jelzéssel...ami a Gyöngyösi utca,Reitter F utca vonalon a Tahi utcáig,megálló nélkül,a zebráknál belassítva-kigyorsítva okádta a kormot...hát most ezek nem fognak annyira hiányozni.
@Udo von Schmetterling: csütörtökön mentem egy kört a 04-77-tel a 23E-n. Nagyon jópofa volt a piros keretes gyorsjáratos tábla, a gyerekkoromat idéző matricák a busz belsejében, de a második ajtónál állva még egy dolog hozta vissza a régi emlékeket: a beáramló gázolajszag... Mindenesetre bőven itt volt az ideje hogy elköszönjön tőlük a főváros, kiszolgálták az idejüket sokszorosan is.

Btw a miért maradt tovább ráncos csuklós kérdésre az nem lehet helyes válasz, hogy a 412-esek (és 405-ösök) miatt a szólókból pont akkora árnyalatnyival hamarabb frissült a flotta hogy a ráncajtósokat már le lehetett selejtezni, csuklósból viszont a 435-ösök után a Volvók következtek 2004-ben? Plusz talán a 90-es évek teljesítménycsökkenése is jobban érintette a szóló kiadást. De ezek csak ilyen megérzések, semmiféle konkrét állományi adat meg járműkiadás nincs előttem (se a birtokomban hogy elővegyem).
@toto92: Igen, a 477-es egyértelműen nem ki-, hanem bepufogós. Az egyik lámpabúrájában meg víz hullámzott, rám is csorgott, amikor túlcsordult. A többi csuklóssal nem volt ilyen gond, legalábbis amerre én próbáltam őket (7E, 20E, 30, most hétvégi menetek).
@toto92: Állítólag az egyik dolog, hogy csuklósból tovább jöttek ráncosak, a másik meg, hogy amikor jöttek, azokban ZF vagy Voith vagy tudomisén, milyen, de nyugati váltó volt, ezért megtartósak voltak.
@Udo von Schmetterling: Hú, most beugrottan gyerekkorom Volánbusz 200-asai a Szirmai István meg a Budaörsi úton. Nem tudom, hogy miért, de azok mindig vastagabban füstöltek, télen gyakorlatilag fekete volt a hátfaluk, nem sárga. Remélem, valaki ír egyszer egy könyvet (vagy legalább weboldalt) ezekről a titkokról.
@Hamster: Nem lehet,hogy azért voltak dzsuvásabbak,mert hosszabb távokon,nagyobb sebességgel generáltak maguk mögött légörvényt?
Meg azért itt a székesfővárosban el vagyunk kényeztetve a téli úttakarítással.Szerintem a megyei közútkezők kevesebb géppel nagyobb területeket kellett,hogy gondozzanak,így ott több latyak is maradhatott az úton...
@Udo von Schmetterling: Nem: ugyanannál a lámpánál ha mondjuk egy 41-es busz indult előtted, akkor kibírható volt, ha Volán, akkor érdemes volt hagyni pár szóközt közted és a busz közt, hogy kicsit eloszoljon az éjfekete álcázófüst. Nem tudom, hogy olcsóbb gázolajat használtak, vagy csak valami nem volt jól beállítva a motorokban (lehet, hogy nem is ugyanolyan motorjuk volt, f...ikarcnyi ismerem sincs a technikai részlekekről), de jelentős különbség volt. És akkor ugye még a BKV-sok is füstöltek, csak nem ennyire.
Igazi Bal faszság ez, hogy nem a műszaki állapotot nézik, mikor egész városrészen nincs még tömegközlekedés!
- biztos az a fő gond, hogy ez még magyar termék!
süti beállítások módosítása