Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Hamster:
@toto92: Hát még ha Konstalok is lettek volna, iskolaidőben járnak még hármasával is. Plusz van két egykéjük is, bár g... (2023.03.31. 17:51)Krakkó villamosai két oldalon át
Hamster:
@Udo von Schmetterling: Én moziban voltam párszor a Lurdy-ban pár évvel később, két filmre emléxem, az egyik a Joe Bla... (2023.03.27. 20:59)Újra van 23-as villamosunk!
Udo von Schmetterling:
A Keletitől a 23-assal zötyögtem a Mester-Vágóhíd sarkon lévő rutinpályáig '95-ben.
A pálya helyén ma már épület áll. (2023.03.27. 19:05)Újra van 23-as villamosunk!
Albu:
A Romániának nevezett területeken még 1991-ben is adtak ki élelmiszerjegyet, 10 deka vaj egy hónapra, ilyenek.
A kile... (2023.03.26. 00:28)Forintos emlékeim
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Valamiért úgy alakult, hogy egészen tavalyig nem jutottam el Krakkóba, ahol rajtam kívül körülbelül már mindenki járt. Éveken át arra vártam, hogy előbb "hagyományos" városnéző-épületfotózó turistaként nézem meg - valami furcsa sznobságból kifolyólag nem akartam csak villamosozni odamenni. Most viszont elegem lett a várakozásból, és beleterveztem a nyári lengyelországi túrába; sejtettem, hogy nem fogom megbánni. Bár néhány reklámfestéses kocsit leszámítva mindent a kék flottaszín uralt, elég változatos volt a felhozatal: vannak vadiúj alacsonypadlósaik, de használt német és osztrák járműveik is, különböző mértékben átépítve. És a síneket körülvevő környezet is jó tarka, bár legközelebb talán nem a legkopottabb iparnegyedben kellene kezdeni a fotózást :)
Egy fórumban mutatta valaki ezt a csatornát, régi óbudai tömegközlekedéses videókkal. Közülük szerintem ez a legérdekesebb - a Tim Boric-féle indexkép ne tévesszen meg senkit, sok percnyi (számomra eddig ismeretlen) mozgókép van a kattintás mögött:
Szerény nyomott véleményem szerint irtózatos baklövés volt a sínek felszedése az akkor még Korvin Ottó utca névre hallgató útvonalon! Tudom, a békási, szentendrei autósok biztos másképp gondolják, de ha meglenne ez a vonal, a Budai Fonódó tökéletesen ellátná a környék tömegközlekedését, amit ma szó szerint féloldalasan tud, hiszen csak a terület egyik szélén, a Bécsi úton járnak tuják. A videón egyébként nem csak 11-est láthatunk, hanem 33-assal is utazunk, át a még keskeny Árpád hídon. Érdemes megfigyelni a pályaállapotokat, már ha egyátalán állapotnak lehet nevezni őket! Ezek a felvételek valószínűleg a híd átépítése miatti szüneteltetés előtt, '81 januárjában készültek, feltehetőleg ekkor már nem akartak karbantartásra költeni.
És most újra itt van. Már hogy a szám. A hármas metró déli szakaszának felújítása miatt indították el 2020-ban a 2M jelzésű járatot, mely a Keletitől a Soroksári útig a 24-es útvonalán haladt, majd a Haller utca végén északnak fordult, és a 2-es útvonalán a Jászai Mari térig ment. Ugyan a metrópótlásnak most vége van, a járat alapvetően bevált, úgyhogy megtartották, egy régi szám feltámasztásával.
Hogy egy villamosüzemet meg akarnak szüntetni, az nem ritkaság. A most bemutatandó először az 1920-as években állt le, de újraindították. Aztán az 1940-es években megint elkezdték felszámolni, a második világháború után pedig két évig nem járt. Aztán újraindult, de a kétezres évek végén megint felmerült a megszüntetése. Végül 2017-ben tényleg leállították Gorzów Wielkopolski villamosait, de csak azért, hogy elkezdjék szinte teljes újjáépítését. 2022-es látogatásunkkor mind a három vonal újra járt, bár az egyik csonkán:
Valamikor '87 körül felújították a Budaörsi út befelé tartó irányának burkolatát, aminek köszönhetően szó szerint Budaörsig ért a dugó. Ez számunkra azért volt kellemetlen, mert arra kellett volna iskolába mennünk, úgyhogy édesapám elkezdett autós kerülőutakat keresni. Az egyik a budaörsi reptér mellett vezetett, a másik Őrmezőn és Kelenföldön át, az akkor még nem is létező Egér út nyomvonalához épített két aluljárón át. Utóbbi útvonal bevált, úgyhogy rászoktunk, és végül a felújítás vége után is mindig erre jöttünk. Utazás közben általában rádiót hallgattunk, és a Petőfi Rádió reggeli műsorában valakinek nagyon tetszhetett ez a szám, mert minden héten leadták legalább egyszer:
Azóta is, ha ezt a dalt hallom, a reggeli napfényben fürdő Szakasits Árpád út jut eszembe :) Az énekes hangja elég jellegzetes volt, ezért hamar felismertem, hogy ugyanaz lehet, aki a lentebbi slágert énekelte. Valami rég elfeledett filmhez íródott, melynek egyik szereplője fel is tűnik a klipben:
A Huey Lewis and the News névadója/arca/énekese/herflise, Huey Lewis érdekes fickó: a hatvanas évek végén egy fillér nélkül autóstoppolt Európában (és Észak-Afrikában), szájharmonikás utcazenészként keresve meg a napi betevőt, és állítólag egy spanyolországi fellépésen jött rá, hogy a zenélésből akar megélni. Híres viszont jóval később lett, a '78-ban megalakított, bár akkor még nem ezen a néven futó Huey Lewis and the News-zal. De vissza a klipekhez! A "Power of Love" kifejezetten a Vissza jövőbe első részéhez készült, de írtak egy másik dalt is hozzá, amit én valamiért jobban szeretek:
Nem kimondottan szoktam ilyen zenéket hallgatni, de olyan vidám, optimista hangulatuk van, ami számomra nagyon hiányzik a "rádiós zenékből" a kilencvenes évek eleje óta. Egyébként körülbelül ezen számok megírása közben megkeresték az együttest a Szellemirtók című leendő film készítői is, hogy írjanak nekik egy főcímdalt, de nem volt rá energiájuk. Végül valahol mégis ők írták, a legendás Ray Parker, Jr. dal ugyanis annyira hasonlított egy korábbi Huey Lewis nótára, hogy peren kívüli megegyezés lett belőle...
Hip to be square... Ez a szám is az előbb említett vidám, nyolcvanas évekbeli hangulatot adja vissza. Ehhez képest ez az a dal, ami az American Psychóban szól, miközben a főszereplő a dal szövegét méltatva megöli kollégáját. Furák ezek a filmek, csak baj van velük...
Úgy érzem, hogy a Heart and Soul se a Fields of Nephilim (őket ismeri valaki?), Cure és Sisters of Mercy rajongóknak íródott - viszont amikor az ember depis, ilyet kell hallgatni, nem Black Sabbathot. Egyébként zeneileg teljesen elfogadható rock ez, kimondottan jó gitár- és szintetizátorriffekkel, jó hangzással!
Az iparvágányon jellemzően gázolajat szállítottak a buszoknak, de van egy számomra rejtélyes előtörténete is: a második világháború alatt leállították a garázs építését, és a budai - később Füzesi - főműhely funkcióinak egy részét akartak ide áthelyezni. Buszos források leírják, hogy a telepen tolópaddal ellátott műhelycsarnokot alakítottak ki, ami beszkártos áttekintő vágányrajzokon szerepel is, de sehol nem találtam róla több infót, se képet, se semmit. A fentebbi rajzon vicces, hogy bár a dátum 1946-os, a Bartók Béla út még Horthy Miklós út néven szerepel rajta. Megkérdeztem néhány nálam okosabb embert, de senki sem tudta biztosra, hogy tényleg létezett-e ez a tolópados műhely, vagy csak tervezték...
De bárhogy is volt, maga a garázsba vezető vágány valóban létezett, és a hatvanas évekig használták, amikor a gázolaj szállítását közútra terelték. 1971-ben (lásd fentebb) már nem sok nyoma volt a Hamzsabégi úton, bár a telepre kanyarodó sínpár helyét még a kétezres évek közepén is fel lehetett ismerni.
2003. március 15-én az ország hagyományosan az Habsburg birodalom elleni felkelést ünnepelte - a borsodi megyeszékhelyen viszont pont ekkor indultak el a császárvárosból használtan vásárolt villamosok. A premierről már akkor írtam, úgyhogy most kicsit későbbi, 2003 őszi fotók következnek, amikor a motorkocsikhoz már megérkeztek a hozzájuk passzoló pótkocsik. Aznap sajnos csak egyetlen teljes szerelvényt sikerül elkapnom, fotóztam viszont sok Bengálit:
Az előző válogatásból hiányzott legkedvencebb típusom, az UV, úgyhogy itt a következő rész a forgalomból 2007-ben kivont villamosokról:
Egy holland villamosbarát ismerősöm mesélte, hogy ittjártukkor lenyűgözte őket a Moszkva tér forgalma, ahogy több vágányon előzgették-kerülgették egymást a járatok. Az élmény megértéséhez itt egy vágányrajz: a képen a 4-es a Széna tér felől jött, hogy a buszok felőli vágányról indulva járja körbe a teret. Az 59-es a Déli felől érkezett, a Vérmező utca mellől kanyarodott az első vágány mellé, aztán ugyanúgy körbejárta a teret, mint a két nagykörúti viszonylat, bár előtte néha pihent egyet, hogy a Farkasrétről leereszkedés közben felmelegedett fékellenállások visszahűljenek. A harmadik vágányra a 4/6-os és az 59-es is be tudott állni, plusz volt egy negyedik vágány is nekünk jobb kéz felé, amit az idáig az 59-es útvonalán érkező, de visszafordulás helyett a Szilágyi Erzsébet fasor felé továbbmenő 18-as használt. Eközben eme körforgalom belsejében egy kisebb hurokvágányon az 56-os (és '77-ig az 58-as) pörgött a fasor felől/felé. A 4/6-oson egyébként '78 késő tavaszáig jártak UV-k.
A Szent Gellért tér eme fotóján két dolog tűnhet fel: a Sziklatemplom befalazott, mesterséges kőmintával "álcázott" helye, illetve a már nem használt villanyrendőr "irányítótorony". Utóbbiról mesélte egy idős villamosvezető, hogy amikor még használták, egyszer a Szabadság híd közepén észlelte, hogy nincs üzemi fékje, és nem fog tudni megállni a hídfőnél. Őrülten elkezdte a pályacsengőt ütögetni, amit a toronyban ülő rendőr valahogy meghallott, és gyorsan reagálva mindenkit megállított, hogy a villamos át tudjon gurulni a csomóponton. Szerencsére a szerelvény nem ment elég gyorsan ahhoz, hogy a kanyarban (vasutasoknak: "ívben") kilépjen a vágányról, és végül a tér sarkán működő házasságkötő teremnél állt meg.
A Nagyvárad téren '76-ban már bőszen épült a metró, lásd az építési területet védő palánkot a háttérben, de a villamosok egy része - a Villanytelepről jövő 52-es és a 42-es - még továbbment a Kálvin térig. Ezen a képen előbbi járatot láthatjuk.
Gdańsk és Varsó közt útba ejtettünk két kisebb villamosüzemet is. Az elsőt, Olsztynt már bemutattam, most nézzük meg a régebbit, az elblągit! Csúnya nyomokat hagyott a második világháború ezen a városon, de a villamosok rendíthetetlenül közlekednek a régimódinak mondható hálózaton:
A MAN-nal kapcsolatban annak idején nagy reményeim voltak, főleg a dízelmotoros önjárás miatt, de trolis ismerőseim szerint nem volt egy kimondott sikertörténet a típus budapesti pályafutása. Eleve csak 15-öt vettek belőle, használtan - szerintem a nem kimondottan trolis környéken lakó budapestiek 99%-a nem is tud arról, hogy ilyen jármű is közlekedik a városban.
A 435-ösöket viszont érdekesnek találtam, bár rajongani nem rajongtam értük, hisz trolik :) Emlékszem, amikor megjelentek, valamelyik újság megírta, hogy elkezdtek kettétörni a csuklónál, ami nem volt bíztató kezdet. Gyorsan meg is erősítették a vázukat, azóta pedig eltelt 28-29 év. A két fentebbi "nem-hírhez" bónuszként pedig egy "nem-utóirat" is tartozik:
Ez megy most