Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Köln utcáin sétálva: az este

2015.03.03. 17:00 :: Hamster

Mostanában annyit írok Kölnről, hogy szerintem sokan azt hiszik, a város vagy a német turisztikai hivatal szponzorál. Pedig sajnos nem (ha az illetékesek ezen esetleg változtatni szeretnének, csak tessék): egyszerűen csak mindig újabb témák jutnak eszembe, amint befejezek egy-egy bejegyzést. Most például arról szeretnék írni, hogy mennyire megváltozik a belvárosi utcák hangulata esténként.

img_1056.jpg

Nappal ugyanis valamennyire még meg lehet különböztetni a régit az utánépítettől, este viszont tökéletes az illúzió, és olyan bohém óvárost láthatunk, amit nem nagyon lehet megkülönböztetni mondjuk a prágaitól vagy egy belgától, hollandtól. Vagy csak nekem volt 14-15 évesen furcsa, hogy a németek mennyire nem olyanok, mint amilyennek gondoljuk őket? :) Mindenesetre pompásan néztek ki az óvárosi utcák - úgy '89-ben, mint 2014-ben.

img_1055.jpg

A képen látható helyen már 1476-ban sörfőzde volt (kb.) "Varjas Henrik" (Heinrich zur Krae) néven. 1935-ben bontották le a mai nevet adó, 1629-ben alapított, "a Cethez" (Zum Walfisch) címzett sörözőt kicsit arrébb - majd ugyanabból az anyagból újra felépítették itt. A művelet jól sikerült: csak a nyitás évének utolsó számjegyét tették rosszul vissza: ez a mai napig 1626-ként olvasható a homlokzaton :)

img_1049.jpg

"Papa Joe"-ból rögtön kettő is van: az egyik az Alter Markton, ez a "Klimpírdobozhoz" (Klimperkasten) van címezve; a másik a "Kötöttharisnyában" (Em Streckstrump) pedig egy koncertekről híres jazzbár. Itt utóbbit látjuk, az ablakban látható kijelző azt mutatja, hogy akkor épp a 15947. élő bulin voltak túl.

img_1040.jpg

Ugyan 2014 volt az év, amikor megszerettem a sört (a helyi fajtát, a kölscht azért régebben is megittam), egyedül nem sok kedvem volt beülni bárhova, inkább csak sétálgattam. Az esős, szeles idő miatt nem volt olyan tömeg, mint emlékeim nyári estéin - másrészt viszont így a fotókba is kevesebben sétáltak bele :) Itt épp a Rajna-parton, a belvárosi közúti alagút tetején járunk.

img_1043.jpg

A Nagy Szent Márton-templom díszletszerűsége szép hátteret ad az óvárosnak. Tudom, szoktam szidni a sárga fényű, fényözön jellegű díszkivilágításokat, de ezzel elfogult vagyok: amikor először láttam, itthon még mindent higanygőzlámpákkal világítottak meg (vagy ki tudja, mivel működtek azok a kékes fényű lámpák). Gyönyörű ez a templom!

img_1021.jpg

Persze a Dómot este se lehet kihagyni! Ha azonban Ludwig Múzeum 1986-ban felavatott hochmodern épülete mellett jövünk fel a Rajna mellől, a Heinrich-Böll-Platznál biztonsági őrök és táblák udvariasan fel fognak szólítani arra, hogy a tér szélén menjünk. Nem azért, mert a festményeknek rosszat tesz az emberek közelsége, hanem mert a tér alatt van a Kölni Filharmónia amfiteátrum-szerű nagyterme, melynek teteje oszlop nélkül hidalja át a létesítményt - viszont a tartószerkezet felerősíti a felszíni lépések zaját! És nem ez az állítólag amúgy kitűnő akusztikájú terem egyetlen problémája: a jelenleg még félkész észak-déli Stadtbahn vonal alatta fut el, egy, a Filharmónia építésekor előkészített vágatban - és a zajok onnan is átjönnek...

img_1726.jpg

Az ember a főpályaudvarra megérkezve felmegy a lépcsőn, és a kereszthajó északi végét láthatja. A középső ablak mérművét mostanában újíthatták fel, csak úgy világít!

img_1717.jpg

Ez pedig a főhomlokzat. A tornyok tetejei nem is látszanak, annál inkább a felújítás során használt állványzat. Gyerekkoromban olvastam egy cikket arról, hogy Németország legdrágább mellékhelyisége a Dóm tetején van, és az építők használják. Akkoriban épp a főhajó tetejét javítgatták, de gondolom itt, a torony oldalán se lehet arra kötelezni a munkásokat, hogy lejöjjenek, ha rájuk jön a szükség - különösen, hogy egy út ki tudja, mennyi ideig tart.

img_1678.jpg

Az art deco jellegű huszártorony érdekes látvány ilyenkor, jobban meg lehet nézni, mint napközben, amikor alig tűnik fel. Írtam már, hogy napokig el tudnám fényképezgetni ezt a templomot? :)

img_1051.jpg

Búcsúzóul még két kép: egy lentről, az óvárosból (Buttermarkt), és egy a Hohe Strasséból, amit...

img_1663.jpg

... még éjszaka is ritkán lehet üresen látni. Nem tudom, hogy most csak a gyorsan változó időjárás, vagy valami újabb kori csendrendelet miatt láttam kevesebb utcazenészt, mint régen, de annak idején a hegedűn játszott klasszikusok összefolyása az Everly Brothers-szel teljesen természetesnek számított a Dómhoz közelebbi részeken. Kicsit hiányzott is.

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?
Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai

2 komment

Címkék: énblog város németország képek utcakép köln city lights

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr167063381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elég elcsúfítja a templom látványát ez a múzeum, a németek nem sokat foglalkoztak a műemlékvédelemmel, erősebb lehetett az építészlobbi.
@Aurelius Respectus: A templom látványát az csúfította el, hogy körülötte leradírozták az egész belvárost:
www.bilderbuch-koeln.de/bilder/k%C3%B6ln_hohe_stra%C3%9Fe_1946_tr%C3%BCmmer_dom_besch%C3%A4digungen_historisch_hermanns_dc9625617_1200x1600xin.jpeg
www.bilderbuch-koeln.de/bilder/k%C3%B6ln_altstadt_nord_nur_der_dom_steht_noch_hermanns_historisch_kriegszerst%C3%B6rung_alter_markt_ec4d7102_1200x1600xin.jpeg
www.bilderbuch-koeln.de/bilder/k%C3%B6ln_altstadt_nord_die_stadt_am_kriegsende_kriegszerst%C3%B6rung_innenstadt_ruinenfelder_historisch_0de730146_1200x1600xin.jpeg

Utána meg úgy voltak vele, hogy ha már szép nincs ott, legalább jó legyen (tehát ez azért nem úgy keletkezett, mintha a Szépművészeti elé odaépítettek volna egy nagy kockát, "mert csak"). A Dóm fenségességén ráadásul semmit nem változtat, mint ahogy hatvan évvel korábban a Hohenzollern-híd se változtatott, a pályaudvar se változtatott (egyszer azok is hóttmodernek voltak a gótikához képest), stb.