Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (157) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (329) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (944) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Körtértől az Állatkertig 1967-ben

2020.06.18. 07:00 :: Hamster

Ideje megint időutazni egy kicsit - és ha már néhány napja a 41-es villamos külső szakaszán jártunk, kezdjük utunkat ezzel a járattal!

budapest_10_aug_17_1967_moricz_zs_korter.jpg

A körtéri "Gomba" 1942-ben a dél-budai HÉV vonalak belső végállomásának épült, a szerelvények körülötte fordultak. Az egyik járat, ami innen indult, Törökbálintra ment, míg 1963-ban az M7-es autópálya építése miatt el nem vágták Budaörsön, és villamossá nem alakították. Mivel a járatnak Budaörsön - nagyjából a mai Tesco áruház parkolójának a helyén - hurokvágánya volt, egyirányú szerelvények közlekedtek rajta: Ezres motorkocsik középbejáratú pótkocsikkal.

budapest_22_aug_17_1967_moricz_zs_korter.jpg

A HÉV másik ágából lett 1963-ban a Nagytétényig kimenő 43-as villamos. Ezen a viszonylaton 1900-as ikerkocsik jártak, melyek a változatosság kedvéért Ezresekből és az eredetileg itt járó - az Ezressel "rokon" - HÉV motorkocsikból lettek kialakítva. Tulajdonképpen az Ezres villamosok annyira hozzátartoztak Dél-Budához, hogy már rég szobrot kellett volna kapniuk :) Egyébként az 1934-es motorkocsi többé-kevésbé megvan még ma is!

budapest_21_aug_17_1967_fehervari_ut.jpg

1967-ben még a Fehérvári út két szélén futottak a sínek (legalábbis Albertfalva kitérőtől befelé). A XI. kerületiek számára érdekes lehet, hogy a háttérben még csak épül a posta/telefonközpont, az elveszett sínek kedvelői pedig felfedezhetnek egy már nem használt plusz vágányt az előtérben.

budapest_15_aug_17_1967_buda_side_elizabeth_bridge.jpg

Most pedig szálljunk fel képzeletben egy 68-as villamosra! '67-ben Bengálik jártak ezen az "interkontinentális" (Móricz Zsigmond körtér - Bartók Béla út - Gellért rakpart - Erzsébet híd - Szabad sajtó út - Kossuth Lajos utca - Rákóczi út - Thököly út - Nagy Lajos király útja - Örs vezér tere) vonalon. Itt éppen a Döbrentei téren láthatunk kettőt találkozni - a csikorgást mindenki képzelje hozzá a képhez :)

budapest_23_aug_16_1967_rakoczi_ut-1.jpg

A Bengálikat eredetileg középbejáratú ikerkocsik alvázaira akarták felépíteni, valahogy úgy, ahogy nemrég duisburgi példákon mutattam. Amikor azonban visszabontották az elsőnek kiszemelt 3132+3133 szerelvényt, annyira használhatatlan állapotban találták azt, hogy úgy döntöttek, inkább újonnan gyártatnak alvázakat a leendő csuklósokhoz. 1967-ben, ahogy láthatjuk, még együtt közlekedtek a középbejáratú ikerkocsik és a Bengálik.

budapest_17_aug_16_1967_rakoczi_ut-1.jpg

Utóbbiak ráadásul ekkor még a kezdeti díszes festésüket viselték, és az ajtókon alul is voltak üvegtáblák. Így elég csinosan néztek ki - a későbbi egyszerűsítésekkel erősen sufnituning kinézetet kaptak, legalábbis szerintem.

budapest_9_aug_17_1967_zoo_station.jpg

Most pedig egy elegáns ugrással a Városligetben termünk, ahol még ma is megvan az a felüljáró, melyről ez a fotó készült - csak a sínek nincsenek meg alatta. A Kisföldalatti akkor még feljött a felszínre, és a tavat megkerülve a Széchenyi fürdő mellett végződött. A fotón a sárga kocsi egy vezérlő pótkocsi, melyet a vonal kapacitásának növelésére gyártottak; az eredeti motorkocsik (melyből egyet láthatunk mögötte) ugyanis kétségtelenül szépek voltak, csak túlságosan kis befogadóképességűek.

budapest_36_aug_17_1967_zoo_station.jpg

A felszíni szakasz fölött volt még egy felüljáró, mely viszont már nincs meg: ez az Állatkert megállóban volt található. Itt ismét egy pótkocsi + motorkocsi szerelvényt láthatunk, de nézzük csak meg utóbbit: míg az előző képen látott példány barna fa burkolatú volt, ez sárga fémlemezekkel van fedve! A Kisföldalatti eredetileg a két nagy villamosvasúti társaság együttműködéseként született meg, és a két cég nem teljesen azonos járműveket vásárolt a közös vonalra: a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) kocsijai faléc burkolatúak voltak, a Budapesti Villamos Városi Vasútéi (BVVV) viszont sárga fémburkolatot kaptak. Kedves részlet, hogy a két kocsifajtát a többszöri átépítés során sem egységesítették, tehát a forgalomból való kivonásukig megmaradt a különbség!

budapest_12_aug_17_1967_zoo_station.jpg

Az előző két képen egyébként tőlünk távolodó szerelvényeket láttunk, mert a Kisföldalatti az 1973-as átépítésig baljáratú volt. Ez a vonat viszont felénk közeledik, jól látszik a kontrollert markoló vezető.

budapest_44_aug_17_1967_zoo_station.jpg

Érdekes kivétel volt a 19-es pályaszámú faburkolatú jármű, amit pótkocsi nélkül használtak - ez a motorkocsi ma a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban található (egy pótkocsis sárga szerelvény társaságában).

budapest_6_aug_16_1967_varosmajor_term_funicular.jpg

És a mai utolsó kép nem kapcsolódik sehova, de ha megnéztük a város talán legkülönlegesebb vasútját, a Kisföldalattit, akkor nem hagyhatjuk ki a másik érdekességet, a Fogaskerekűt se. 1967-ben még ez is régi mivoltában tündöklött: az 1929-es villamosításhoz tartozó mozdony+pótkocsi egység egy eredetileg még gőzmozdonyokhoz épült kocsit tolt. Ahogy látható, nem volt túlcizellálva a végállomás: az eredeti állomásépületet elsodorta a történelem, a mai hullámlemez szörnyeteg meg az 1973-as felújításhoz készült, ekkor tehát még nem állt.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőknek: Joseph és Richard Braunnak, az Electric Railroaders' Association archívumának, valamint Joó Ferencnek. A fotók szerzői jogai a készítőket illetik, újraközlésük az ő engedélyükkel lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

22 komment

Címkék: 1967 város tömegközlekedés villamos utcakép xi.ker fogaskerekű kisföldalatti kulfoldi szemmel Joseph és Richard Braun

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4115814410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annyira (jó értelemben)furán néznek ki az ezresek széles napellenzővel és fényvetővel :-)
Gyermekkoromban annyira szerettem a kisföldalatti áletkerti végállomását. A sok síntől meg egyebektől mindig egy kicsit megborzongtam. Ja, meg az alagútnak a kátránnyal átitatott talpfák miatt érdekes "illata" volt.
A mostani, a Csónakázó tavon keresztül vezetett nyomvonallal jól elcseszték a tavat. Vajon miért nem vezették a tó medre alatt el, miért nem ásták mélyebbre itt az alagutat? A Ligetben már nincs fő gyüjtőcsatorna...
áletkerti=állatkerti
Balmenetes a csavar :-) A kisföldalatti baljáratú volt. Még kissrác voltam, mikor megtörtént az átállás, és mikor muterrel mentünk a Városligetbe, hiába szóltam az Oktogonnál (akkorban novhéttér), hogy a másik oldalon menjünk le, anyám csak jobban tudta, aztán meg csodálkozott, hogy miért a másik irányból jön a szerelvény... A megszokás nagy úr.
Jópofa, hogy mindegyik képen tárva-nyitva van a Földalatti vezérlőkocsik ajtaja. Azt még értem, hogy egy nyári napon a vezető bekapcsolja az Ikarus-klímát, de hogy az üres vezetőállást se zárták be. Ez tényleg ennyire jellemző volt, vagy csak a fotósok fogtak ki két renitens szerelvényt?
Azon az utolsó képen úgy néz ki, mintha a fogaskerekű az utcaszintnél jóval magasabban ment volna, mint ma. Meg az is furcsa, hogy úgy néz ki, mintha messzire menne még tovább a fogas.
@sako: Érdekes, nekem is ebben a kivitelben tetszik a legjobban (a legkevésbé pedig a szemellenző nélküliben).
@Siposdoktor: Valószínűleg azért nem süllyesztették, mert akkor a meglevő alagutat is el kellett volna kezdeni már a Hősök tere alatt mélyebbre ásni, hogy meglegyen a megfelelő meredekségű rámpa.
@NAR: Ma is továbbmegy a telepre :) Csak ma már csak egy vágány, hiszen el lett tolva itt nekünk jobbra a végállomás, aztán jön az óriási szigetperon, majd annak a túloldalán a másik vágány.
A 68-as is gombakerülő volt, igaz? villamosok.hu/kepek/terkep/bkv1970/703.gif

Ezresemlékmű tkp. a Szépilona vendéglőnél van : )
Szépek! Köszönjük!
@SomiTomi: Régebben mindenhol kevésbé csukták az ajtót. Még régebben meg nem volt ajtó.
@nyelv-ész: Ismerős érzés. Megyünk Érdre vonattal, már sötét este van. Nagytétény-Diósdnál érzem, látom, hogy átmegyünk a váltón a bal vágányra, odaállok hát a bal ajtóhoz. Mire egy segítőkész néni mondja, hogy a másik oldalon kell leszállni. Mondom, általában igen, de épp most mentünk át a másik vágányra, és Érd alsóig már nincs kitérő. Hitetlenkedve nézett, azt mondja lemondóan, hogy jó, majd meglátjuk.
Az a bengáli olyan volt, mint egy síneken járó autóbusz :)
Főleg azért, mert az ülések is hasonlítottak(?) az akkoriban réginek mondott buszok üléseire, amennyire emlékszem.
Jól látom hogy a 19-es földalatti kocsi mögött a fákon érik valamilyen sárga gyümölcs?! :)
Birsalma? Létezik?
-Hams, nem tennél be egy teljes felbontású részletet róla?

Köszi!
PI
Egyébként a "barna" és "sárga" kocsik között jóval több különbség volt, mint a burkolatuk, nem is nagyon lehetett volna egységesíteni őket. Nem csak a 19-es járt pótkocsi nélkül, ha jól emlékszem, kb. a motorok kétharmadát kapcsolták vezérlőkhöz csak. Amit viszont kiegészítettek, azt nem tudott a vezérlőkocsi nélkül közlekedni, ezért inkább kétrészes, zárt motorvonatnak kellene tekinteni, nem motorkocsi+vezérlőpótkocsi rendszernek.
@Benbe: Dehogynem lehetett volna: az évek során átépítették az ajtót, az utasteret, új kontrollert kaptak, és több generáció forgóvázat (=utóbbi nem egyszer változozott, hanem kétszer). Szerencsére nem akarták megváltoztatni a kinézetet, de ha akarták volna, nem az lett volna a legnagyobb átalakítás 1896 óta. A pótkocsiknál volt kavarás, mert volt leégett kocsi, aminek a pótját megkapta másik, de most nem fogom megkeresni a táblázataimat, hanem inkább elhiszem ezt az oldalt: villamosok.hu/metro/jarmu/favold/favoldall.html :)
Haha, az utolsó képen a fogas bal felső sarka mellett volt nagyapámék lakása...
Erről jut eszembe: itt egy remek film, több részből, rengeteg príma helyszínnel és járművel - lehet találgatni, hogy melyik részlet mikor készülhetett?
(Az eleje valamikor 53 és 56 ősze között - már volt troli, de még ott álldogált Sztalin elvtárs a Liget szélén).
@Hamster: Viszont ha megnézed egymás alatt ezt a két képet, láthatod, hogy a főkeretek alakjai nem is hasonlítanak egymásra, ahogy a forgóvázak magassága és hossza is más: villamosok.hu/metro/jarmu/favold/favold.html
süti beállítások módosítása