A Duna budapesti szakasza körülbelül déltől kezd el városnéző hajókkal megtelni, aztán naplemente előtt beköszönt a csúcsforgalom, amikor sokszor "több sávban" kerülik le egymást a különböző sebességgel haladó járművek. Némelyik hajó siet, mert megkerüli a Margit-szigetet egyórás útja során, némelyik viszont lassan megy, és már a Margit híd előtt visszafordul ugyanekkora menetidőn belül, szóval nincs olyan zárt sorban haladás, mint a Tavaszi Kirajzáskor. Elég lenyűgöző látvány tud lenni, és jó érzés, hogy ennyien meg akarják nézni a várost a vízről! Bővebb narrációt feliratok formájában készítettem; remélem, hogy lesz, aki végigolvassa őket, mert volt vele némi munka :) A "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket, már ha nincsenek eleve bekapcsolva. Az ott olvasható információk nagyrészt a hajoregiszter.hu oldalról származnak, ezúton is meg szeretném köszönni a munkájukat!
Késő délutáni csúcsforgalom a vízen
2025.06.30. 06:00 :: Hamster
Szólj hozzá!
Címkék: budapest videó város duna hajó csak egy videó
Nem lehet megunni: a földvári állomás
2025.06.29. 06:00 :: Hamster
Idén is öröm Balatonföldvárra érkezni vagy onnan továbbindulni. Ami változott: az állomás mögötti gyönyörű parkot teljesen megtölti a varjak károgása. Már tavaly is minden tele volt velük a tó körül, de két éve még nem kellett folyamatosan a fehér pottyantásokat kerülgetni séta közben. Nem vagyok ornitológus, de lassan tenni kellene valamit a túlszaporulat ellen, nem? Na mindegy, ennek a videónak nem ez a lényege, hanem a szépséges 055-ös Gigant, ami aznap a vonatunkat röpítette hazafelé :)
A videóhoz magyarázó feliratok is tartoznak, a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket (már ha nincsenek eleve bekapcsolva).
3 komment
Címkék: balaton utazás videó vasút balatonföldvár vasútállomás gigant csak egy videó
Cikk-cakkban Tihanyrévtől Földvárig
2025.06.28. 06:00 :: Hamster
A jelek szerint ez egy ilyen vízibuszos hét: az utolsó balatoni 301-es elsiratása után most egy másik nyugdíjba küldött, bár még meglévő járműről szeretnék egy döcögős gif-animációt (igazából videó, de kb. egy animgif szintje) mutatni.
A "Hévíz" vízibusz utolsó utasforgalmi napjának - ami pont mához képest egy éve volt - képeit nézegetve tűnt fel az, amit már régebben is kiszúrtam, de nem örökítettem meg, tudniillik hogy a hajók nem egyenes úton haladnak a két egymástól látható pont közt. Ennek biztosan megvan az oka, de most inkább csak azt mutatnám meg, ahogy a fehér hajó riszálta magát az irányváltásokkal. Mivel nem videóztam, a különböző beállításokkal (kivágással, zoommal) készült állóképeket raktam egymás mögé, ami nem épp 60 fps-es élmény. Biztos van valami AI tool, ami ennél jobban összefésüli a fotókat, esetleg köztes frame-eket renderel, hogy ne ugráljon a kép, de én nem értek ezekhez...
Egyébként a vízibusz mellett Tihanyrév hajóállomás is nyugdíjba ment, legalábbis a 2025-ös menetrendi idényben nem állnak meg ott a települések közti járatok. Párszor tíz méterrel arrébb a kompok természetesen továbbra is dolgoznak :)
2 komment
Címkék: szünetjelzés helyett heviz ms
A Balatonról már elveszett az utolsó, Pesten szerencsére vigyáznak rá
2025.06.26. 06:00 :: Hamster
Néhány hónappal ezelőtt írtam arról, hogy a Balatonról sikerült elveszejteni a hazai járműgyártás egy klasszikus típusának, a 3011-es sorozatnak az utolsó ottani példányát, az Arács vízibuszt. Szerencsére a BKV-nak még van három belőle; alapvetően nem ezek viszik a rendszeres városnéző járatot, hanem a kényelmes belső térrel felújított egykori "Héttörpék", de ahogy tavaly, úgy egy időre idén is forgalomba helyezték a Lágymányos vízibuszt:
Megpróbáltam nem csak a rakpartról és hidakról megörökíteni a régen szó szerint mindennapi látványt. Ezeket a hajókat valószínűleg olyan igényekre specifikálták anno, amik pont az ötvenes-hatvanas években szűntek meg a Dunán, tudniillik busz jelleggel közlekedtetésre, munkába/piacra járáshoz, illetve kirándulni, nem pedig várost nézni. A hivatásforgalmi hajózásnak azóta se sikerült visszatérnie Budapestre.
A tetőcsomagtartónak kinéző nyitott felső fedélzet ugyan elrontotta a típus áramvonalas formáját, viszont ott fent ülni kétségtelenül kellemes!
Kortársak: a háttérben látható óbudai lakótelepek és ezek a vízibuszok nagyjából egy időben épültek/kezdtek épülni.
A látszat ellenére ezen a képen a felül látható jármű SOKKAL fiatalabb a lentinél, hiszen nem valódi, hanem replika.
5 komment
Címkék: budapest bkv videó város képek hajó városkép vízibusz lágymányos ms
Ő tényleg az utolsó volt a tavon
2025.06.25. 08:21 :: Hamster
Ez itt lent egy nem kimondottan jól sikerült kép, amit 2007-ben a Fonyód állomásra behaladó vonatból kattintottam, hogy megörökítsem a szakállas sorompót, ami talán az utolsó ilyen fővonalon (de semmiképp sincs már túl sok belőle). Most viszont nem a sorompóról, hanem a bal felső sarokban (nem nagyon) látható hajóról írnék, mely véletlenül volt ott. Nemrég kaptam ugyanis a hírt, hogy "ő" már nincsen, nekem meg ez az egyetlen képem még munkában róla:
Másfél hónapja se szomorúan írtam arról, hogy a második generációs (3011-es sorozat) váci vízibuszok utolsó példánya eltűnt a Balatonról, és most a hírek szerint az első generáció (301-es sorozat) utolsó még ott levő, bár már évek óta nem használt hajójának felépítményét is levágták, a hajótestet pedig a szállításra előkészítve kizsilipelték Kiliti felé.
1956-tól kezdve a kétezertízes évekig kilenc ilyen első generációs magyar masina dolgozott a tavon, és most hírmondójuk se maradt ott. Ez a hajó '58-ban Horány néven került a vízre, de dolgozott mindenfelé, nem csak a Balatonon, ahol egy ideig Edericsként volt ismeretes, míg meg nem kapta utolsó nevét, az Akalit. A magyar járműgyártás majdnem hetvenéves emléke volt, a Balatoni vízi közlekedés évtizedeken át jellemző résztvevője, rengeteg képeslap és nyaralásos fotó szereplője. Többet volt aktív állományban, mint a Beloiannisz, vagy éppen a Szőke Tiszaként elhíresedett, a valóságban ezen a néven már második gőzös!
Ha jól tévedek, még van két ilyen, többé-kevésbé eredeti kinézetű hajó az országban (az eredeti Akali és a Hullám), bár egyikkel se lehet utazni; Csehországba kell menni a lehetőségért. Előrebocsátva, hogy valakinek a tulajdona az az ő tulajdona, tehát nem kényszeríthető arra, hogy saját költségére múzeumként viselkedjen, de jó lenne, ha valaki valahol megmentene egyet a típusból, ha már hivatalos akarat jól láthatóan nincs rá. Tudom, hogy egy hajót a vízen tartani drága szórakozás, de ha lehetett duplacsuklós Ikarus replikát építeni, illetve repképesen tartani a Li-2-est, akkor talán ez is összejöhetne...
9 komment
Címkék: balaton youtube képek hajó morgás technikatörténet vízibusz akali ms
Miért nem világraszóló attrakció a Várbarlang?
2025.06.23. 06:00 :: Hamster
A világ bármely nagyvárosa turisztikai attrakcióként büszkélkedne azzal, ha egy többszintes, több kilométer hosszú alagútrendszer húzódna alatta. Megfigyelésem szerint a turisták (beleértve magamat is) két dolgot imádnak: ha valami toronyba FEL lehet mászni, illetve ha valahova LE lehet menni. Szinte mindegy, mi van odafent vagy odalent, ezek vonzzák az embereket. Nálunk a Mátyás-templom tornyát csak néhány éve nyitották meg a nagyközönség előtt, a mélységgel viszont a mai napig nem igazán tudnak mit kezdeni. Pedig a föld alá lemenni jó, a barlangokat és középkori lyukakat (a klausztrofóbiásokon kívül) mindenki szereti. A Várbarlang tökéletes ebből a szempontból, hiszen egy része természetes, másik része pedig középkori pincékből áll. Különleges bónusz, hogy a járatokat a második világháború kapcsán öszekötötték és megerősítették, később egy részéből pedig atombiztos bunkert csináltak.
Szóval bármilyen város turisztikai illetékesei megnyalnák tíz ujjukat, ha ennyire jól megközelíthető helyen ilyen attrakciót mutogathatnának! Budapest viszont nem ilyen város, úgyhogy az ide látogatók többsége a mai napig nem tudja, mi van a lába alatt pár méterrel, miközben a Várnegyed utcáit járja. Pedig a Várbarlang létezése soha nem volt titok, az idősebbek mesélték, hogy a hatvanas években múzeum jelleggel meg lehetett nézni egy részét, a nyolcvanas években pedig valami - szerintem elég gagyi - panoptikum nyílt benne. A rendszerváltás után 18 évvel egy másik része is megnyílt: a Sziklakórház, ami szerintem szintén olyan dolog, amiből másutt világraszóló turistamágnest csináltak volna, de itt nem. Csak hogy más is értse, mire gondolok: Prágában a külföldiek számára mindenképp megtekinteni való szenzációként van eladva az Új Városháza páternoszter liftje. Nem egy több száz éves földalatti rendszer, hanem egy istenverte páternoszter, ami néhány évtizeddel ezelőttig a legtermészetesebb dolog volt nagyobb közintézményekben! Mindez egy olyan városban, ahol aztán tényleg van mit nézni - és még így is találnak újabb és újabb lehetőségeket a városmarketingre.
De vissza a Várbarlangba: valamikor '98/99 körül jártam odalent egy olyan túrán, ami nem csak a panoptikum volt, de még nem is a Sziklakórház, ami akkor még nem volt látogatható. Néhány évvel később el akartam volna vinni ide valakit, de már nem volt rá lehetőség. A jól kiépített járatok továbbra is léteztek, de gondok voltak velük, úgyhogy szépen el voltak zárva az érdeklődők elől. Szerencsére pár éve rendezték a jogi- és egyéb helyzetet, úgyhogy azóta ismét vannak hosszabb túrák. Ez még mindig nem a teljes járatrendszer, de így is órákat el lehet tölteni benne, szóval csak ajánlani tudom mindenkinek: itt a link hozzá! Az alábbi galériában a képek mellett további kommentek olvashatók:
4 komment
Címkék: budapest galéria képek budai vár otthoni turista várbarlang
Tihanyban jártam, kivételesen nem kompozni
2025.06.21. 06:00 :: Hamster
3 komment
Címkék: balaton utazás képek tihany
Stadt Wien
2025.06.19. 06:00 :: Hamster
A már hosszabb ideje Pesten lakó Gróf Széchenyi lapátkerekes nosztalgiahajó tesója, a Stadt Wien tavaly tavasszal költözött a Széchenyi rakpartra. Amennyire tudom, a korábban a Kossuth múzeumhajóban működő étterem költözött belé, ezért azt hittem, hogy csak állóhajónak jött: mindig ott állt a "Gróf" mögött, de csak utóbbi járta a vacsoráztatós-városnézős köröket, ő maradt, ahol volt.
Idén aztán egyik este azt vettem észre, hogy mindkét hajó hiányzik a ponton mellől. Meg is láttam a távolban, ahogy két nagy dög karikázik lassan felfelé a folyón: elöl a Stadt, hátul a Gróf. Aztán másnap megint mindkettőt láttam mozogni - a jelek szerint most az a rendszer, hogy este mindkét hajó tesz egy kétórás kört, pár száz méter távolságban egymástól.
A két hajó ugyanaz a típus, úgyhogy ez ugyanúgy nem gőzzel megy, hanem dízel-villamos hajtással, mint a másik, de azért nem teljesen egyformák. Sajnos a Stadtból csak a beszálló folyosót láttam, de az, illetve az orrban levő zárt rész alapján ő kicsit modernebb, míg a Gróf régiesebb.
Mivel az egész országban nincs működő gőzhajó, jó legalább még egy lapátkerekest látni! Ez a két böhöm nem kimondottan dinamikus jószág: eleve nem sietnek, hogy tovább tartson az út, de a megfordulás, és főleg a végén a kikötés nem épp gyors manőverek.
5 komment
Címkék: budapest videó képek hajó városkép gróf széchenyi ms stadt wien ms lapátkerekes
A VW Bogár áramvonalas kisunokája
2025.06.18. 06:00 :: Hamster
14 komment
Címkék: autók porsche képek oldtimer szünetjelzés helyett
Szegedből sose elég!
2025.06.16. 06:00 :: Hamster
Már többször tanúbizonyságát adtam annak, hogy a hazai villamosüzemek közül (Budapest után) a szegedi a kedvencem. Az idén huszonöt éves közlekedési oldalam ünneplése végett most megint beletúrok a képeim közé, megmutatni, hogy mekkora utat tett meg a szegedi villamos 2000 óta.
2001 szeptemberében egy különösen kedves emlékű kiránduláson vettem részt egy internetes társasággal. "Csárterjáratunkkal" (azóta se tudom, ki követte el ezt a feliratot) mindent bejártunk, amit csak tudtunk. Itt épp a Kálvária téri kitérőben várjuk, hogy elmenjen a menetrend szerint szembejövő kocsi, mi pedig behaladhassunk az akkor még egyvágányú szakaszra.
Budapestről már 1983-ban eltűntek a Bengálik (csak nosztalgiaként tértek vissza sokkal később), a három vidéki üzemben viszont még bőszen dolgoztak a kétezres évek elején. Szeged volt a legszínesebb élőhelyük, hiszen itt nem csak egyetlen vonalon lehetett fotózgatni őket, hanem hármon is. Ráadásul voltak izgalmas üzemi részek, például a 3-as és a 4-es vonalak közti összeköttetés a Dugonics térnél. Az "ipszilonozás" jellegű fordulásnál használt csonkavágány olykor-olykor rövidnek bizonyult, ilyenkor néha kitolták a kocsik végét az aszfaltra.
Az érdekesség kedvéért el lehet mondani, hogy régen itt továbbment a villamos a Tisza irányába, szóval aki továbbfutott a sín végénél, az igazából csak nosztalgiázott :)
A Széchenyi téren járunk 2004-ben; balra az ikerkocsi - aminek csak az oldalát látjuk - már rég nosztalgia, a Bengáli viszont még aktívan dolgozott akkor.
Ez megy most