Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?

2015.02.17. 17:00 :: Hamster

A városháza kapcsán már írtam arról, hogy Kölnben a második világháború végére csak nagyon kevés kő/tégla maradt a helyén, és azt is láttuk, hogy bizonyos sebeket csak egészen a közelmúltban gyógyítottak be. Azt hiszem, ez a kép elég jól bemutatja a pusztítás mértékét, hogy helyenként egész háztömbök tűntek el:

Koeln 1945.jpg"Koeln 1945" by U.S. Department of Defense. Department of the Army. Office of the Chief Signal Officer. [2] - http://www.archives.gov/research/arc/ ARC Identifier: 531287; U.S. Defense Visual Information Center photo HD-SN-99-02996 [1]. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

Amit fentebb látunk, az nem ipari, esetleg katonai, hanem lakóterület volt, és persze a bombák a műemlékeket se kímélték; például az óváros központjából, az Alter Markt (Régi piac) környékéből se sok maradt. Persze aki jobban megnézi ezt a képet, az felfedezhet rajta egy teljesen valószínűtlenül megmaradt saroképületet...

img_1527.jpg

... konkrétan ezt a reneszánsz jellegű szépséget. A régi fotón a tőle balra álló házaknak már a maradványait is elhordták, a mellette induló utcácska túloldalán állóknak is többnyire csak a falai maradtak, ez a jellegzetes, dupla oromzatú épület viszont - bár a hátsó fertálya szintén összedőlt - 1955 óta ismét régi fényében tündököl. A "Perechez" címzett házat már a XIII. században is említik, "megduplázása" 1580 körül történt. És van még két hihetetlen dolog az imént látottakkal kapcsolatban: az egyik a régi képeken látszik, miszerint az épület előtt dupla villamosvágány húzódott - ez ma a teraszok miatt (is) lehetetlen lenne; a másik az új kép jobb felső sarkában a modern ház homlokzatának tetején gubbasztó figura. A téma kutatói sem biztosak abban, hogy spontán poénról, vagy a városi és/vagy egyházi hatalmasságokkal szembeni kiállásról volt szó, esetleg egy lusta tetőfedő emlékezetéről, de már a középkorban is ismert volt ez a dolgát mások fejére végző groteszk alak. Ez a konkrét szobor persze egy modernkori verzió - és szerintem aki nem tudja, hogy ott van, észre se veszi...

img_1541.jpg

Ez a kocsma 1234-ig vezeti vissza saját történetét. Igaz, egy olyan történetről beszélünk, mely szerint a névadó - Kunibert, a visszataszító - 123 éves korában döntött az alapításról, mivel 1111. november 11-én született :)  Ezen a képen bal szélen láthatjuk a nevét - Kunibert der Fiese - belógni, mellette egy tripla földszinti ablakos másik épületet is megfigyelhetünk. Ez alapján a másik irányból nézve is beazonosíthatjuk a tömböt egy kicsit későbbi képen - a műintézmény teljes neve ekkor Kunibert der Fiese im Hessenland volt - valószínűleg nem volt kedvük leszedni a homlokzatról az előző tulaj által adott nevet, az Im Hessenlandot:

Bundesarchiv Bild 183-R95679, Köln, Kirche Groß St. Martin.jpgBundesarchiv Bild 183-R95679, Köln, Kirche Groß St. Martin“ von Bundesarchiv, Bild 183-R95679 / CC-BY-SA. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 de über Wikimedia Commons

És most lássuk, mennyi maradt meg ebből a komplexumból a második világháború utánra: hát, nem sok! Ebben az utcában annyira kevés dolog maradt épen, hogy nem volt mihez alkalmazkodni - inkább csak jelzés értékkel próbálták megidézni a régi idők Rajna-partjának ábrázolásain egymás mellett sorakozó csúcsos tetőket.

img_1547.jpg

Rheingarten, azaz Rajna-kert. A régies körvonalú házakon túl még egy dologra fel kell hívnom a figyelmet: hogy itt épp egy kétszer három sávos városi főutat látunk. Pontosabban nem látunk, mert 1979 és 84 közt a föld alá helyezték át, a felszíni útvonal helyét pedig bezöldítették (ezen túl a köln-bonni gyorsvasutat is elterelték, ami annyira viszont nem volt nyerő, mostanában pótolják, szintén a föld alatt).

Remélem, a képen látjató "borzalmakat" látva büszkék magukra az ún. környezetvédők, akik megakadályozták a budai alsó rakpart szélesítését és/vagy befedését, meg úgy általában bármilyen Duna-parti közúti kapacitásbővítést. Igen, néhány évente le kell zárni az árvíz miatt ezt a folyóparti alagutat is, de egyébként lehet közlekedni, a felszínen pedig folyamatosan zajlik a piknik, miközben mi az UNESCO-látkép és a Duna szélességének megvédésnek tudatában büszkén egyhelyben pögöfünk a dugókban... Na mindegy.

img_1344.jpg

Köln bevásárlóutcáiról szerintem még fogok írni, addig legyen elég annyi, hogy pár kategóriával magyar megfelelőik felett vannak, viszont nem sok régi épületet találni bennük. A Schildergasse 44 szám alatti, 1894-ben épült Schierenberg-ház a kevés kivétel egyike - felújítása óta különösen látványosan kiugrik az 5-10 évente megváltozó utcaképből. A mellette látható sikátor pedig szintén olyan, mintha egy másik országból tévedt volna ide :)

Hansaring Koeln001.jpgHansaring Koeln001“ von Eigenes Werk - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC0 über Wikimedia Commons

Eredetileg rövidebbre terveztem ezt a bejegyzést, de most már hozzácsapom a témához a Köln belvárosát körbeölelő 7,5 kilométeres gyűrűt, a Ringet is. Manapság gyakorlatilag az egész a tipikus NSZK-s utcaképet mutatja: jól megépített, jól használható épületek, karban- és tisztán tartva, de nem sok karakterrel, minimális szerethetőséggel.

Hansaring 1890.jpgHansaring 1890“ von Unbekannt - http://www.bilderbuch-koeln.de/. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Ha viszont megnézünk pár régi képet, akkor láthatjuk, hogy itt egy teljes korszak szinte nyom nélkül eltűnt :( A mai Ebertsplatz 1900-ban például így nézett ki:

Der Deutsche Ring, Cologne 1900.jpgDer Deutsche Ring, Cologne 1900“ von Unbekannt - Original image: Photochrom print (color photo lithograph) Reproduction number: LC-DIG-ppmsca-00817 from Library of Congress, Prints and Photographs Division, Photochrom Prints Collection Dieses Bild ist unter der digitalen ID ppmsca.00817 in der Abteilung für Drucke und Fotografien der US-amerikanischen Library of Congress abrufbar. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Mára ez lett belőle - kéreg alatti villamoscsomóponttal, buszsávokkal, díszkúttal, no meg rengeteg zölddel - de akkor is összehasonlíthatatlanul más hangulattal:

Köln Ebertplatz Hansaring.JPGKöln Ebertplatz Hansaring“ von HOWI - Horsch, Willy - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY 3.0 über Wikimedia Commons

Az eredeti városképet nem ismerve nem vagyok teljesen biztos abban, hogy a régi és az új fotó a térnek ugyanazt a végét mutatja, de egyrészt gyanús, hogy igen, másrészt így is elég jól demonstrálja, hogy gyakorlatilag eltűnt a régi város. Pontosabban maradtak régi házak, de az már ritkaságnak számít, ha rögtön hármat is találunk egymás mellett...

img_1144.jpg

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"

12 komment · 1 trackback

Címkék: város németország képek építészet utcakép városkép köln

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr417063365

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Köln utcáin sétálva: az este 2015.03.03. 18:53:55

Mostanában annyit írok Kölnről, hogy szerintem sokan azt hiszik, a város vagy a német turisztikai hivatal szponzorál. Pedig sajnos nem (ha az illetékesek ezen esetleg változtatni szeretnének, csak tessék): egyszerűen csak mindig újabb témák jutnak esze...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"jól megépített, jól használható épületek, karban- és tisztán tartva, de..."
amellett, hogy én is a régebbi épületeket szeretem, a "de" előtti mondatrész valljuk meg, irigylésre méltó. ezeket a modern izéket viszonylag szabadon fel lehet(ne) öltöztetni, bár gótikus csipke nem lesz belőle, az is igaz.
Azért a németek bombázás nélkül is képesek hazavágni a városképüket a modernitás jegyében, nem sok történelmi épület élte túl a fejlődést Németországban...

Cserébe a falvak kisvárosok között akadnak hangulatosak...
@Ződ2000: azért mondjál már olyat, hogy eldózeroltak egy városnegyedet, hogy a modernitás nevében építsenek valamit. nem vagyok benne biztos, hogy heidelbergen kívül lett volna komolyabb város, ami ne lett volna érdemben bombázva.
cserébe a falvak meg a kisvárosok nem lettek bombázva, mert ott nem lehetett volna hatékonyan nagy mennyiségű civilt kiirtani.
@milliliteratura: brüsszellel is megcsinálták. Minden népnek más a hozzállása a tradíciókhoz, a modernséghez és a stílushoz is. Nem véletlen hogy nem maradt sok olyan stílusos nagyvárosuk mint Bécs vagy Párizs (vagy akár Budapest). Nézd meg Strasburgot és Kehlt. Vagy Colmart és a túloldalt.

ÉS ha bejársz pár kisebb várost (amelyet aligha bombázhattak szisztematikusan) azok is necces kockaházakkal vannak tele...
@Ződ2000: értem, tehát nem tudsz példát mondani :)
a német társadalomban jólfejlett bűnösség-tudat van, ezért náluk politikai alapon szakítottak a múlttal, nem építették vissza a háború előtti épületeket, mint pl varsó. ez egyébként épp mostanában van változóban.
@Ződ2000: Brüsszel azért elég messze van a rendesen megmaradt és megtartott óvárostól.
A két kép az Ebertplatzon ugyan azt a részt ábrázolja, a Hohenzollernring kezdetét.
Régi házak a belvárosban- ringen belül- nem maradtak nagy számban, azon kívül azonban nem nehéz beléjük futni- akár egész közel a Ringhez is. Ehrenfelden elég sok van. Valamint a Mediapark környékén is akad elég sok. Ha az Ebertplatzól kifele indulunk el, akkor a Neusser strasse első 500 számáig is akad bőven régi épület, vagy régi városrész, különösen a Florastrasse megálló környezetében.

A Ring és a hasonló körutak, sugárutak- Innere Kanalstrasse, Gürtel, stb.- egyik nagy találmánya a balra kanyarodás biztosítása. Csak ritkán, visszafordítóval, ami után jobbra kis ívben mehet a delikvens tovább.

A peresec ház mellett van kettővel, pont be is lóg a képbe személyes kedvencem is- bár modernebb, de régi alapra rakva, a ém szerkezet az üvegelületekkel, valamint a liftimitátor kiugróval igen izgalmas.

Lesz cikk Butzweilerhoról is? :)
Kieg: amit most építenek föld alatti vasút, egyébként végre metró, az nem pótolja a Köln-Bonn viszonylatot, Kölnön belül marad, a Bonner Strasse irányába fog menni és valahol a Bonner Wall környékén fog véget érni. Bonnba marad villamos/HÉV/földalatti vonalon a 16, 18, valamint nagyvasúton az RB 48, RE5 viszonylatok.
@milliliteratura: példának adtam Brüsszelt. És a kisvárosokat.
Mindenesetre elég meredek "bűntudatra" kenni hogy inkább új stílusban éptették újjá a városaikat. a Hollandok, vagy a belgák (részben az USÁban is) számára fontos a haladás és az ipari fejlődés, és nem a tehénxarra nosztalgiáznak. Ez némileg a városkép kárára is megy.

mellesleg, s námetek azért a II Vhban elég sok írott és íratlan szabályt szegteg meg elsőként, cserébe kaptak egy csinos Marshall segélyt és egy maximálisan korrekt második esélyt. Konkrétan vesztesként fnyévekkel jobban jártak mint pl Lengyelország "győztesként".

Nyilván ez a második esély elég nagy tartást is adott nekik, szerintem ezt elég röhejes úgy letudni hogy "bűntudatuk van".

@Kopi3.14: valóban, Brüsszelt épp a német (vagy amerikai) módszerre hoztam fel példűnak. Konkrétan a belgák ők úgy rombolták le a szuoperhangulatos városráészeiket hogy azok tankot vagy bombát nem nagyon láttak. Igaz, aki látott már belülről ilyen századfordulós sorházat az tudja, nem valami konfortos darabok.
@Ződ2000: brüsszel meglehetősen érvénytelen példa bármire a németek kapcsán. de mivel láthatóan érvek nélkül kívánsz vitázni, a magam részéről le is zárnám az offolást.
@milliliteratura: felőlem gyárthatod a hülye elméletedet hogy egész Németországot megsemmisítették csak ők ezt elnyomják magukban, de attól még te leszel helikopter.

Sétálj pár közepes méretű városban, azok se lesznek szebbek, pedig azért minden placcot nehezen bombázhattak volna le 45ben...
Mondjuk egy példa: Singen, közepes méretű 50.000-es kisváros, Baden Würthenbergben. nincs is nagy gyár a környékén, ráadásul eléggé a svájci határ mellett fekszik, ha ezt megszórták volna abból lett volna gond. Még is randa modern házakból áll.
Baden-Baden voltak korhű felvételek valamelyik doku csatornán 45-ből. Ott például azt említették, hogy "szerencsésebben" megúszta. Grazban magam is jártam (jó Ausztria) és az útikönyv is említi, hogy elkerülte a nagyobb pusztítás a második világégésben. "Bombázó Harris-t" egy idő után már a szövetségesek is kellemetlennek tartották.
hu.metapedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Zerst%C3%B6rungen_deutscher_St%C3%A4dte_in_West-_und_Mitteldeutschland_(Quelle_Der_Spiegel).jpg
süti beállítások módosítása