Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin, a folyton változó város

2016.01.05. 07:00 :: Hamster

Annyit írtam Berlinről az utóbbi években, hogy ideje végre arról is írni, hogy miért írok annyit róla. Nem lesz történelemóra, nem akarok semmilyen attrakciót, régi vagy új épületet rábeszélni senkire, inkább csak megpróbálom körbeírni, miért a német főváros szerepel a legtöbbet a blogban Budapest és a villamosok után.

Mivel nem ott élek, a válasz nem szimplán annyi, hogy "mert gazdagabb és csillogóbb, mint a XI. kerület". Ráadásul egyértelműen nem is a szépségéért szeretem, mert Berlin messze nem Budapest - de még csak nem is Bécs vagy Párizs ;)

img_7246.JPG

Kezdjük azzal, hogy Berlinnek nincs olyan történelmi (ön)képe, mint az említett városoknak, de még egy olyan utcája sincs, ami megközelítőleg ugyanúgy néz ki, mint száz évvel korábban. Nincsen hegytetőn álló vár, nincs lenyűgöző skyline, se tengeröböl sziklákkal. Nem itt áll a világ legrégebbi vagy legmagasabb akármije, és időjárásilag is van nyerőbb hely ennél. Az általános vélekedéssel ellentétben ugyan van pár kastélya, sőt, még erődje is, de nem ez teszi érdekessé, hanem hogy egyszerre régi és új, és folyamatosan változik.

hajo6.jpg

Manapság mindenütt Dubait mutogatják, ahogy az egész világot lepipáló felhőkarcoló-bokrok nőnek ki a majdnem semmiből, és szerintem Berlinben is valami hasonló történik 1990 óta. 2005-ben egy lebontott börtön, egy kihalt teherpályadvar, és egy kikötő romjainak szomszédságában épült a Hauptbahnhof, ami ezután még éveken át a semmi közepén állt, ...

img_7012.JPG

... 2015-re viszont már körbenőtte a város. És még messze nincs vége az átalakulásnak: ezen a képen nem látszik, de lassan mindkét irányban ránőnek az iroda- és egyéb komplexumok a sínekre, ...

img_8363.JPG

... ugyanakkor a nagy felfordulás közepette ez az 1898-ban épült fogadó is itt tudott maradni a helyén. Ezen a környéken nem sok épület élte túl a második világháborút: először Hitler Welthauptstadt Germania projektje miatt gyalulták le a városszövet egy részét (a Spree kanyarjában állt volna a Nagy Csarnok, valahol ott, ahol a bejegyzés második képe készült), a maradékot pedig a harcok pusztították el. A kép jobb szélére egyébként az új belügyminisztérium sarka lóg be, ennek a helyén régen rendezőpályaudvar volt.

img_8365.JPG

Egy másik el nem veszett épület is van a közelben - a lábánál húzódó katlanban régen valószínűleg a rakpartra vezető sínek húzódtak, most meg Németország politikai központjának szélén áll!

05240138.JPG

A Potsdamer Platzról többször is írtam, az onnan nyíló Lepiziger Platzról viszont nem nagyon. Ennek elsősorban az az oka, hogy egyelőre nem igazán tér, inkább csak építési terület. 2005-ben pedig egyenesen foghíj hátán foghíj volt: a néhány már épülő ház mellett simán rá lehetett látni a nyolcvanas években a Birodalmi Kancellária helyére épített panelházakra!

img_8730.JPG

2015-ben már majdnem bezárult az oktogon alakú térfal - de csak majdnem, mert a bal szélen látható ház igazából nem ház, csak állványzatra húzott vászon. Remélhetőleg valamikor tényleg építenek ide valamit :)

Berlin-former Potsdamer Platz-1982.jpg"Berlin-former Potsdamer Platz-1982" by Lyricmac - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Hogy az imént mutatott fejlődést értékelni tudjuk, érdemes megnézni, hogyan nézett ki a tér helye 1986-ban. Ekkor még az imént említett panelok se álltak, csak a nyolcszög egyik csúcsát formázó úttest mutatta, hol járunk.

img_7321.JPG

A tér egyik szegletében a fák alatt a Fal néhány darabja emlékeztet a történelem eme fejezetére - nem háromszögeltem ki, de az "antifasiszta védőfal" hátországi kerítése kb. tényleg ott húzódhatott. A térség alatti metró- és S-Bahn alagutak, illetve a hozzájuk tartozó aluljárók miatt itt volt a legszélesebb a halálsáv, pont ezért kellett eltűnnie a környékbeli házaknak is.

img_7251.JPG

2015 júniusában ezt lehetett a Reichstag tetejéről látni, ha az ember a Friedrichstrasse felé nézett. A képet a tévétorony uralja, illetve az NDK egyik hetvenes években emelt presztizsépülete, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ. Körülöttük pár régi épület, pár vadonatúj, és néhány panel. Utóbbiak lehet, hogy nemsokára a múlté lesznek, mert néhány évvel ezelőttig a bal szélre belógó partot is...

hajo1.jpg

... egy sor ilyen kockaépület díszítette. Ezek 2015-re eltűntek, gondolom, előbb-utóbb a túloldalon is tudnak valami jobbat a tesójuk helyére építeni. Minden város változik, de olyan látványos tempóban, mint Berlin, talán csak a kínai metropoliszok alakulnak át.

img_7992.JPG

És az az érdekes, hogy az átalakulás ugyan nagy felbolydulással jár, de azért nem áll meg az élet. Itt például az Unter den Lindent láthatjuk, amint épp metró épül alatta, forgalomkorlátozással és tereléssel, de ha csak 90 fokkal elfordulunk, ...

img_7985.JPG

... a helyzet ismét idillinek tűnik. Az előtérben a Lustgarten zöldellik, mögötte az Altes Museumot láthatjuk. A kis parkocska nincs túlcizellálva, de mennyire jó már, hogy el lehet terülni a fűben? A háttérben újabb darukat látunk: a Pergamon Múzeumot szanálják - az meg nem látszik, hogy a hátunk mögött éppen újraépítik a császári palotát. Jó lehet építési vállalkozónak lenni errefelé, van meló bőven :)

img_7965.JPG

Utolsó bekezdésnek még egy régi-új összehasonlítást szántam: a Múzeum-sziget és az Alexanderplatz közt áll a XIII. századból származó Szűz Mária-templom, melynek látványa jól demonstrálja, hogy Berlin nem az elmúlt 65 évben szokott rá a folyamatos változásra. Az 1880-as évekig ugyanis polgárházak takarták ki a templom alsó részét:

Neuer Markt, Berlin 1880.jpgNeuer Markt, Berlin 1880“ von Friedrich Albert Schwartz - Baeblich-Becker Scanned from Janos Frecot & Helmut Geisert: Berlin in frühen Photographien 1857–1913. Schirmer/Mosel, Munich 1984. ISBN 3-88814-984-3.. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

... aztán ezeket lebontották, hogy az akkori időkhöz illő reprezentatív teret alakítsanak ki a piac helyén, nagyvárosiasabb arculattal, Luther-emlékművel:

Berlin Mitte St. Marienkirche Lutherdenkmal 1906.jpg"Berlin Mitte St. Marienkirche Lutherdenkmal 1906" by Unknown - http://www.zeno.org - Zenodot Verlagsgesellschaft mbH. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

A templom körüli negyed ugyan megsérült a világháborúban, de csak a 60-as években tűnt el teljesen - egy berlini ismerősöm mesélte, hogy gyerekkorából emlékszik arra, hogy nem mindig volt ilyen üres a tévétorony környéke. Az egykor ott állt házak helyét többek közt a nyolcvanas évekre elkészült Marx-Engels-Forum foglalta el ...

Berlin02.jpgBerlin02“ von Michael Wassmer aus France - Flickr. Lizenziert unter CC BY 2.0 über Wikimedia Commons

... amit viszont mostanában kaptak szét az U5-ös metró hosszabbítása kapcsán. A két nevezett úriember szobra még megvan, bár nem az eredeti helyén, és valószínűsíthető, hogy nem is fognak visszakerülni. Sőt, az eltűnt negyed felélesztéséről is hallani néha, szóval ki tudja, mit lehet majd 50 év múlva ugyanitt fotózni - nagy eséllyel nem ugyanazt, mint most.

Elég csapongósra sikerült ez a bejegyzés; remélem, azért lesznek, akik végigolvassák :) Érdekelne, hogy csak én látom ilyennek Berlint, vagy más is szereti benne a sok változást? Azt persze el kell mondjam, hogy nem örülnék, ha Budapest is ilyen gyorsan változna, hiszen az azt feltételezné, hogy az "eredeti" Budapestből alig maradt valami - bár ez talán most is így van, hiszen a XIX. század végén gyakorlatilag eltűnt az addigi Pest 90%-a... Egy sikeres, működő város mindig változik, de mindig meg is tart valamit - hogy mennyit, az a történelmi szinten értelmezhető szerencsétől függ. Berlinnek nem volt szerencséje, de ez érdekes eredményhez vezetett, nekem legalábbis tetszik. Ti mit gondoltok?

20 komment · 2 trackback

Címkék: énblog vélemény utazás berlin város németország képek építkezés építészet városkép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr598202612

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fallal és anélkül, első rész 2016.01.28. 19:10:53

Pár hete írtam arról, hogy Berlin folyamatosan változik, és lassan eltűnnek azok a foghíjak, melyeket a Fal lebontása hozott létre. Persze az az igazság, hogy egy 160 kilométer hosszú, helyenként legalább 20-30 méter széles foghíjról beszélünk, ami nem...

Trackback: Fallal és anélkül, első rész 2016.01.28. 19:05:08

Pár hete írtam arról, hogy Berlin folyamatosan változik, és lassan eltűnnek azok a foghíjak, melyeket a Fal lebontása hozott létre. Persze az az igazság, hogy egy 160 kilométer hosszú, helyenként legalább 20-30 méter széles foghíjról beszélünk, ami nem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mi most voltunk szeptemberben Berlinben, és teljesen magával ragadt. Nem egy szép város, de valami miatt nagyon vonzó. Lehet a rendezettsége miatt, vagy mert modern és régi is egyben, nem tudom. Lehet az írásaid miatt is szerettem bele, (részben emiatt is mentünk ki) de nagyon szuper város. Nagyon szívesen megnéztem volna amikor még áll a fal, mert azóta rengeteget változott. Szerencsére a könnyek csarnoka, az emlékparkok és a Stasi börtön visszaad valamit abból az időből is. Közlekedésmániásoknak (mint én) meg maga a Kánaán. :)
Szuper hely ez biztos. (Mondjuk a külváros a paneltömbökkel kicsit nyomasztó. :)
@Balage85: Rendezett? Biztos Berlinben voltál? :D Mondjuk tény, hogy a káosz is rendezettebb tud ott lenni, ahogy írtam, de szerintem is jól áll neki a felfordulás - amit szintén írtam. Paneltömbös külvárost pedig még Zürichben is találhatsz, bár az NDK lakótelepek tényleg elég combosak tudnak lenni. Bár cserébe mintha nem tolták volna annyira egymásra a házakat, mint itthon. Más.
Hát, látom, megint nem sikerült olyat írnom, amire reakciók is vannak. Mondjuk lehet, hogy ez csak azért van, mert udvariasak vagytok, és nem akartok csúnyákat írni...
Berlinben lenyűgöző a tágasság, az, hogy van tér, és hogy erőteljesen érezni a történelmet, a változások ellenére is. Ez a posztod pedig ismét remek, csak feltehetően nem mindenki tud rögtön reagálni. Pl. én még sosem írtam ide, de régóta olvaslak, és Berlin mellett már a villamosokat is szeretem :) Szóval ne keseredj el ;)
@Hamster: Dehogyis, tök jókat írsz. Csak éppen ünnepek voltak, sokan a számítógép közelébe se mentek (legalábbis én nem sokat).
@nyelv-ész: Január 5-én ünnepek? Bár hatodika tényleg Vízkereszt, az meg szabadnap. Ott :)
@Hamster: Van, akinek most van karácsony.
Na, akkor mivel rám lett szólva, hogy olvassak, elolvastam :)

Nekem nem változik szembetűnően, 10 éve élek itt, még mindig Berlin. Ugyanolyan, mint 10 éve: "Arm, aber sexy"
@nyelv-ész: A facebookot elnézve azért a legtöbben már szilveszternél vagy újév napján tartanak. Ennyi pezsgőt, mint ott, a boltban nem látni :)
@berlin_mount: Ezt a "szegény"-t azért a világ 95%-a előtt ne hangoztasd :) Oké, nem München szintjén mozog a város saját vagyona, de a volt NDK területéből olyan magasra kiemelkedik, hogy a Holdról is látni.

Egyébként tíz éve még állt Erich Lámpaboltja (bár a lámpákat addigra már elvitték (Erich magától ment szerencsére)), nem volt még átadva a Hbf, Tempelhofon még repülőgépek mozogtak, nekm biciklisták, az Alexanderplatz környékén fele ennyi épület állt, kedvenc hobbim tárgyát meg még a Tatrák uralták. Stb, stb, stb. Nálunk eközben még mindig vannak 200-as Ikarusok, és érthetetlen módon sokan még örülnek is nekik :D
Én azért nem szoktam hozzászólni a berlines cikkeidhez, mert meg nem jártam ott, és nem tudnék érdemben hozzászólni..
Nekem nem tetszene a folyamatos változás, jobb, hogyha van a tereknek, utcáknak egy bizonyos állandósága.
Ami pl Bécsben engem megfog, hogy megvan még az épületek régi pompája, a tornyok, kupolák, szobrok. Ezek Budapesten a háború után nem épültek vissza, Berlinben pedig (ezek szerint) nem is maradt mire visszaépíteni.
Ami biztos, hogy a cikkeidtől kedvet kaptam meglátogatni, személyesen is megcsodálni Berlint :-)
Ja és tényleg ne keseredj el, én kb 2000 óta egyetlen cikkedet / képes riportodat sem hagytam ki, nem is fogom, semmi pénzért ;-)
@wracz: Volt mit visszaépíteni, csak sokminden elveszett azokból is: a nyugati oldalon egy idő után az ideiglenes helyreállítások helyén új épületeket emeltek, a keleti oldalon meg hol dafke alapon bontottak (palota, Alexanderplatz környéke), hol meg "védelmi" alapon (szektorhatár mentén). Ugyanakkor őrület, de az a bizonyos bunker félig berobbantva és földdel betemetve a nyolcvanas évek második feléig megvolt. Akkor aztán lebontották a tetejét és telehordták földdel, majd parkolót raktak a helyére. Elképzelni is furcsa, hogy Hitler utolsó lakhelye ott figyelt a szocialista fővárosban 88-ig, nem?
@Hamster: biztos kritikának szánták.. Ráparkolunk a sötét múltra :D
@Hamster: De én itt élek, ezek a változások nekem a mindennapok. Számomra Magyarország változik akárhányszor hazalátogatok.
Nekem akkor lesz majd Berlinben változás, ha nem TXL, hanem BER lesz a munkahelyem. Csak nehogy nyugdíjas legyek addig. :-)
@wracz: Köszi :) Mindig le kell írnom,h goy elnézést a hsiztériáért, de visszhang nélkül nehéz azt gondolni, hogy van értelme az ilyen bejegyzéseket csinálni :)
@berlin_mount: De én Pesten (na még mit nem: Budán!) élek, ennek ellenére itt is észreveszem a változásokat! A BER-t meg lassan már nem is várom, így nagyobb lesz a meglepi, ha egyszercsak oda érkezik a gép, és nem SXF-re :)
@Hamster: Jelenetem, van értelme, és én élvezettel olvastam, már a megjelenés napján. Csakhát úgy gondoltam, hogy a nb. olvasóközönség számára én nem igen tudnék egy kommenttel értéket hozzáadni az íráshoz. :)

Berlin nem szép, de érdekes. '89 előtt mindig azokat a dolgokat kerestem, ami arra emlékeztetett, hogy ez valaha egy város volt. Most azt nézem, hogy hogyan tűnnek el a különállás emlékei.

Amúgy a posztban két olyan hely is van ami nem különösebben nyűgözött le. A Paris-Moskau tényleg érdekes hogy megmaradt, és ott áll most a semmi közepén. Tavaly ebédeltem ott, nagyon kényelmes rövid séta a Hbf irodaházától. Nos, jó ebéd volt, de valahogy nem éreztem, hogy ez valami rendkívüli Feinschmeckerei lenne.

Leipziger Platz: Meg voltam győződve arról, hogy már készen van. Igaz legutóbb sötétben jártam arra, akkor is csak a földalattihoz menve. Szerintem kár volt az eredetieknél kétszer magasabb épületekkel körülépíteni, teljesen összenyomja a teret. Építészetileg is semmilyen, de legalább abból eklektikus. Kicsit gonoszan arra gondoltam, hogy az újjáépült Potsdamer Platz mellett ezzel is hangsúlyozni akarták, hogy ez mégiscsak a szovjet szektor. A Potsdamer Platz - Lenné-Dreieck új épületei sem az ízlésem szerint valók, de valahogy mégis összeszedettebbek.
@¿Qué tapas hay?: Igen, az egész Leipziger nagyon semmilyen, de igazából lehet, hogy az "eredeti" is az volt a saját idejében, csak ma már másképp gondolunk azokra a házakra :) A Potsdamerben inkább az zavar, hogy nincs lezárása, valahogy eloszlik a nagy semmiben, ahogy távolodsz, nincs igazi nagyváros feeling, hogy akármerre mész, a hangulat hasonló. De ez még változhat, bár nem tudom, a Potsdamer Bahnhof helyét be akarják-e építeni (szvsz be kellene, mert parknak elég kevés a füves rész, meg az amúgy is ott van a másik irányba a Tiergartennel).
@Hamster: "Most azt nézem, hogy hogyan tűnnek el a különállás emlékei"
Bizony, tíz éve még teljesen másik világ volt a Gleisdreieck és a sínek helye utáni rész, most már csak egy újabb park. Ugyanígy az a nagy szünet is eltűnt a Friedrichstrasse és Bellevue közt a Stadtbahnon. Én a nagy kettéválasztást nem láttam, de ahogy írtam is, tíz éve még fehérre festett betonfal nélkül is érezni lehetett, hol volt a határ. Plusz magából a falból is több volt csak úgy vadon, például pont a Potsdamernél, amit ma már elhinni is nehéz.
süti beállítások módosítása