Köln iránti leplezetlen lelkesedésem ellenére nem kell azt hinni, hogy minden tetszett, amit '89-ben láttam. Ott van például a keresztutca, amire a lakás ablakai nyíltak: kétszer három (néha több) sáv a belvároson át - ha nem is nyílegyenesen, de szemmel láthatóan tekintet nélkül a városszövetre.
Persze vannak látványos részei ennek a Nord-Süd-Fahrt névre hallgató útvonalnak: például, ahol a Nyugatnémet Rádió- és Televízió (WDR) tizenhárom emeletes, műkővel burkolt homlokzatú tömbje alatt, ...
„Nord-Sued-Fahrt Koeln“ von Superbass - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons
... vagy ahol előbb egy kelet-nyugati főutca, majd annak római korból származó őse, a Schildergasse alatt bújik át. Ez utóbbi már csak azért is tetszett, mert logikusabbnak tűnt az autókat levinni a gyalogosok elől, mint fordítva - lásd a "régi" Ferenciek terét.
Legjobban talán pont a mi kis utcánkon látszik, hogy mennyire nem vették figyelembe a korábbi utcahálózatot az építésnél: elindul a régimódi utcácska, majd hirtelen jön egy gödör...
... aszfalttal leburkolva, csúcsidőben tele autókkal! Költői túlzással a budapesti Rákóczi és Bajzsy-Zsilinszky útra szoktuk azt mondani, hogy városi autópálya, illetve hogy betonkanyon - erre itt viszont tényleg ráillenek ezek a becenevek! Persze a nyugatnémet autók minősége, illetve a jobban összehangolt lámpák és aluljárók miatt nem volt szmog, de azért paradicsomi állapotok se.
A gödör túloldalán aztán folytatódik tovább a kis utca... Tudom, az M5-ös bevezetője miatt a Nagykőrösi út is ilyen, de az azért nem a belváros.
Igaz, a tulajdonképpeni "városrendezést" nagyrészt a második világháború végezte, az építők csak befejezték: bár már az 1920-as években felmerült egy észak-déli autóút terve, a nemzetiszocialisták pedig hatalmas felvonulási teret szerettek volna "Köln-Aachen Gau" fővárosának közepébe építeni, ezekből a tervekből nem lett semmi. 1948-ban még a főbb történelmi emlékeket ívesen kerülgető útvonal ötletét mutatták be, maximálisan 18 méter szélességben, villamossal, de a városi tanács később úgy döntött, hogy nem nagyon van mit kerülgetni, és a régi utcaszerkezetet nagyrészt figyelmen kívül hagyva "beleradírozott" a városba. '59-ben ugyan még elgondolkoztak azon, hogy nem alagútban kellene-e vinni, de mivel nem volt rá anyagi fedezet, '61-ben már egy csak helyenként lejjebb süllyesztett út építésének láttak neki.
„Bundesarchiv B 145 Bild-F004426-0005, Köln, Opernhaus“ von Teubner - Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 de über Wikimedia Commons
Az újragondolt belvároshoz persze igyekeztek koncepciót alkotni, az ötvenes években például a leendő útvonal mentén épült fel az ultramodern operaház, díszesnek szánt, szintén modern térrel, illetve még mostanában is újabb és újabb reprezentatív irodaépületek emelkednek mellette, de valahogy az egész nem érződik Köln részének, nincs benne semmi kellemes. Természetesen jó, hogy van (ellentétben Budapesttel, ahol a mai napig vagy a rakparton mész, vagy kacskaringózol), de jól mutatja, hogy csak az autóközlekedésre alapozva nem lehet kellemes vagy "mutogatható" várost építeni!
Augusztusi látogatásom során kiváncsiságból felültem egy városnéző buszra, hogy mezei turistaként is lássam a várost - és ha már ott voltam, a "népies naiv VHS" stílus eszközeivel megörökítettem ennek bizonyos pillanatait. Az utazás során háromszor is érintettük a Nord-Süd-Fahrtot, ami azt mutatja, hogy van helye a város életében, de nem hiszem, hogy rajtam kívül sokan fotózták volna. Az utazás egyébként kicsit olyan volt, mintha Pesten lettem volna: a kelet-nyugati villamosvonalon éppen füvesítették a pályát, ezért dugók voltak ;)
Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?
Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai
Köln utcáin sétálva: az este
Köln utcáin sétálva: faszádizmus
Amikor a levéltár eltűnt a föld felszínéről
Kikötő romjaiból menő negyed
Ez megy most